måndag, juni 05, 2006

Lars Ångström har blåljugit för svenska folket

Jag skrev tidigare en artikel på min blogg om Lars Ångströms artikel på DN-debatt 1a april i år där han anklagar Estoniautredningen för att vara en jättelik konspiration. Min artikel saknar tyvärr trackback ( jag har länkat den som ni ser) men den gick ut på att Ångström hävdar att det svenska försvarets specialfartyg, Urd, deltog i en militär operation vid Estonia vid förlisningen.

Uppgifterna skall enligt Ångström ha kommit från kaptenen på Urd, Birger Lehre. Dessa uppgifter skall ha bekräftats och förmedlats från Birgers bror, Folke Lehre, allt enligt Ångström.

Nu är det så att Folke Lehre har sett min artikel som av en händelse och e-postat till mig, han säger att han aldrig någonsin pratat med Ångström om dessa frågor (inte några andra frågor heller). Han har dessutom e-postat till Ångström om detta märkliga förhållande men inte fått något svar.

Rubriken på Ångströms artikel var ”Mörkläggningen av Estonia Sveriges största rättskandal”, en skandal är det förvisso, att Ångström som väl sitter i krigsdelegationen, blåljuger hela svenska folket rakt i ansiktet.

Här publicerar jag Folkes e-post, läs och förundras över hur riksdagsmän som sitter i krigsdelegationen tydligen kan ljuga rakt upp och ner för hela svenska folket.

Hej, såg Din blog först idag 3 juni. Jag är framlidne Birger Lehre´s bror Folke, som påstås ha bekräftat för Ångström. Vi har aldrig språkats vid överhuvudtaget. Detta e-mailade jag till Ångström efter att ha fått vetskap om artikeln. Han hade fått uppgifter från Sven Anér som ringde mig i höstas. Sven Anér frågade då om min bror och visste inte ens om att han hade avlidit.

Luddiga, fantasifulla journalister och politiker som gärna vill "romantisera" och ljuga ihop artiklar finns det för mycket av.

Jag ville att Ångström gärna gick ut och rättade till sitt misstag - inget hände! Är jag förvånad? - Nej.

Mvh

Folke Lehre

3 kommentarer:

Weine Berg sa...

Starkt jobbat, Robsten! Opinionsbildande och kritiskt tänkande är A och O för att åter göra Sverige till ett drägligt land att leva i. Fortsätt så!

Robsten sa...

Tack! Nu skall vi se om vi kan få Ångström att lämna sitt uppdrag i krigsdelegationen, han sitter där och skall representera svensk riksdag i händelse av krig. Vill du ha en sådan tomte på den posten i händelse av krig? Kontaktat DN, de är intresserade men vi får inte tag i Folke. Maila mig Folke om du läser detta så skall vi klämma till "tomten", detta enbart för att han sitter i krigsdelegationen, annars skulle mitt intresse vara något svalare i alla fall.

Anonym sa...

Jag hade förmånen att under en tid på 80-talet tjänstgöra på det dåvarande KA1 i waxholm, jag hade då många tillfällen till att träffa Birger Lehre. Jag kan säga att alla uppgifter som härstammar från Birger Lehre måste tas med en stor nypa salt. Birger kunde ofta brodera ut sanningen och mer än en gång framförde han uppgifter och påståenden som senare visade sig stämma ílla med fakta.
Alla uppgifter som härstammar från den framlidne Birger Lehre bör styrkas av andra källor.

Vänligen
M. johansson, Nacka