onsdag, februari 28, 2007

Bokrean

Varit kraftigt förkyld men ändå släpat mig till jobbet, frånvaron är av den kalibern denna vår att alla som kan stå upp går till kneget. Därför blev det ingen bokrea för mig denna vår, orkar inte helt enkelt. Jag kikade som hastigast in på den lokala bokhandeln och kom över Libers Världsatlas för det facila priset av 98 SEK. Ett fynd tycker jag, atlasen är helt OK och jag saknar verkligen en sådan, eller saknade rättare sagt.

När jag ändå var inne så impulsköpte jag "Swedish lighthouses" av Magnus Rietz, den kostade sjuttio svenska kronor och jag skämdes när jag halade fram några skrynkliga tjugolappar. Bilderna på de svenska fyrarna är i mästarklass och de flesta svenska fyrar är med.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skall slå en koll på denna atlas. Min gamla världsatlas som jag köpte i början på sextiotalet håller på att falla sönder.
Trots att jag har letat så har jag inte hittat någon lika bra.
De som har utgivits senare innehåller en massa ovidkommande smörja såsom artiklar om klimatet, industriländer, befolkning mm. Vilket ju tar plats från fler kartblad.
Jag vill ju att en atlas endast innehåller kartor och inget annat.
Ortsregister kan man ju ha i en särskild bok bredvid.
Tyvärr verkar det inte finnas något sådant att köpa i Sverige.

Robsten sa...

Även denna atlas innehåller en del "ovidkommande smörja" men det är så få blad så mig stör det faktiskt inte. Min förra atlas var en skolatlas från grundskolan, den där röda som alla hade, ett klart lyft.