torsdag, januari 24, 2008

Sahlin petar Nuder och gör Socialdemokraterna ännu flummigare

Jag bryr mig inte alltför mycket och jag är inte så insatt i de olika socialdemokratiska toppolitikernas personegenskaper men för mig har Nuder alltid varit den av den socialdemokratiska partinomenklaturan som jag skulle ha kunnat prata med som granne eller arbetskamrat. Nuder har framstått som en hygglig kille med huvudet på skaft och ganska normala värderingar i många frågor. Nuder har i jämförelse med många andra inom den socialdemokratiska partitoppen framstått som "oflummig", trots någon enstaka fadäs vid talarstolen. Fadäserna har väl snarast gjort honom ännu mer folklig till skillnad mot Sahlins fadäser och uttalanden. Sahlins märkliga uttalanden som att "allt svenskt är löjligt" och liknande skvallrar om en sjuk världsbild, Nuders fadäser är väl snarare olycksfall i arbetet.

Nuder var påtänkt av Persson som partiledare efter honom. I stället blev det Sahlin med ett mycket långt syndaregister av obetalda räkningar, bilkörning med bilar som haft körförbud och förklenande uttalande om allt svenskt. Hur det socialdemokratiska partiet kunde välja Sahlin är en gåta som jag nog aldrig kommer att kunna lösa. Nu har denna Sahlin alltså sparkat den enda i partitoppen som en vanlig svensk skulle kunna prata med över trädgårdsstaketet. Detta kanske äger sin egen skrämmande logik, trots allt.

Länk SvD

Länk DN

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som f.d. socialdemokratisk väljare håller jag helt och hållet med. Droppen som fick bägaren att rinna över var liksom när (s) utnmämnde just Sahlin till partiledare. jag kan absolut inte tåla hennes förklenande uttalanden om landet hon förväntas styra! Jag mår illa, har inte förstått varför många politiker verkar tro att integration och invandringspolitik på något sätt främjas av att ledande politiker uttalar sig negativt om kulturen i det land de styr i. VAD beror detta på egentligen? Populism eller rent oförstånd inför hur mycket det snarare SKADAR integrationsarbetet i och med det att personerna som får höra uttalandet knappast får någon respekt för landets kultur - vilket naturligtvis förstärker risken för kulturkrockar. Det här är så glasklart det kan bli!

magnus sa...

"sparkat den enda i partitoppen som en vanlig svensk skulle kunna prata med över trädgårdsstaketet"

Genialt!

Robsten sa...

Jag är också en före detta Sosseväljare. Har väl legat i mitten ekonomiskt någonstans. När S blev alltför flummigt var det i alla fall inget alternativ för mig längre. Nu har det gått längre än vad jag någonsin kunde tro i mina värsta mardrömmar. Tack Magnus;-)

Anonym sa...

Det är sant att Nuder är ganska sansad när det gäller ekonomi, förmodligen för att han som "Görans side-kick" fått ta stort ansvar för faktiskt ekonomiska frågor och då haft en mer realistisk syn på pengar än Sahlin som inte ens kunde driva ett företag längre än ett år utan att konka.

Samtidigt så var han en svensk motsvarighet till Al Gore i det att han tyckte att nu när Göran(clinton) gjort sitt så skulle han få vara herren på täppan de närmste åren. Lite naivt kan man tycka då ingen visste vem han var ens innan Göran pushade fram honom på slutet.

En positiv sak med detta beskedet är att nu är Sahlin närmare sin idealiska kalkonregering in exile som kanske kan skrämma väljarna bort från Socialdemokraterna en gång för alla.

Robsten sa...

jag hävdar bestämt att sossarnas opinionssiffror beror på Alliansen och inte egna förtjänster.