söndag, maj 10, 2009

Ny flyktingvåg?


I Pakistan har talibanerna hela tiden avancerat och lagt under sig större områden. Regeringen i Islamabad har gjort enorma eftergifter för talibanerna i utbyte mot fred och vapenvila. I Swatdalen har talibanerna tillåtits att införa sharialagar, med förfärande resultat. I ett TV-program från Pakistan fick vi för ett par veckor sedan se talibanernas framfart på nära håll. Varje natt gick de ut och skar huvudet av någon. När TV-teamet var där så fick en polisman sätta livet till. På morgonen låg kroppen mitt på torget utan huvud, androm till varnagel. Detta skedde alltså varje natt i staden. En märklig sak är att på världskartan online, Wikimapia, har någon skrivit in talibanfästen och var talibanerna förlorat. Ett märkligt och udda rop på hjälp?

Att eftergifter inte skulle löna sig med talibanerna har vi ganska lätt att förstå. Alla eftergifter tas som svaghetstecken och en stimulans att kämpa på ännu mer. USA ger en viss hjälp men eftersom stormakten inte ses med blida ögon i dessa områden så är det inte helt okomplicerat att bara begära hjälp från stormakten i väster. Det kan i värsta fall ge en viss draghjälp åt talibanerna.

Det vi nu fruktar är en ny flyktingvåg. Det är lättförståeligt att människor vill fly från talibanerna och deras stenålderskultur. Dessutom riskerar många familjer att hamna i stridslinjen när regeringstrupperna går till anfall. Fram till nu är flyktingströmmarna av lokal art. Vi får hoppas att de inte tar nya och större dimensioner, att det inte blir ett nytt Irak. Jag tror ändå att riskerna är relativt små för att strömmen av människor skall anta Irak-proportioner. Det gäller för regeringssidan att snabbt pressa tillbaka talibanerna, om inte annat för befolkningens skull.

Länk DN

11 kommentarer:

Anonym sa...

hur skulle det vara om de kämpade imot lite lokalt i stället för att fly hela jävla tiden det är ju milijoner av folk på flykt ju.

naivt resonomang? kanske i ett humanitärt synsätt med va fan.

robban

World traveller sa...

Vi kan saekert "bli tvungna" att ta emot tiotusentals pakistanier. Och tillsammans med flyktingarna kommer "de heliga krigarna". Foerebilderna foer vaara egna "ungdomar" i Rosengaarden och andra staellen.

En fraaga till er som skriver haer - Jag har nu blivit helt stoppad fraan att kommentera Expressens, Skanska Dagbladet, Sydsvenskan och Aftonbladets artiklar.
Inget jag skrivit har har varit rasistiskt eller olagligt. Daeremot har jag staellt en del obekvaema fraagor och skrivit en del konstaterande angaande svensk politik och massmedia.
Aer det fler aen jag som har stoppats?

itsweden sa...

Word Traveller:
"Aer det fler aen jag som har stoppats?
"

Ja.

Robsten sa...

Alltså Robban, det skulle man ju önska sig. men de behöver ju hjälp från regeringen för att kämpa emot lokalt. de måste beväpna sig och organisera sig på något sätt. satt jag i pakistans regering skule det vara en fråga med prio 1. man gjorde detta i Algeriet mot tokiga mördande islamister, vet inte vlken framgång det hade. Man måste dessutom göra detta INNAN talibaerna för grepp om samhället, i annat fall hinner de sannolikt mörda alla som försöker sig på motstånd. det är ju precis därför de mördar folk på nätterna ochlägger ut kropparna till allmän beskådan.

Robsten sa...

Vi har väl blivit stoppade allihopa, t.o.m. på liberala bloggar. de som inte blivit stoppad har inte gjort något.

lasse sa...

Hur stoppas man på t ex SvD? Spärrar de ip-adressen eller är det något annat tekniskt fiffel?

itsweden sa...

Lasse:
"Hur stoppas man på t ex SvD? Spärrar de ip-adressen eller är det något annat tekniskt fiffel?"

Just Svd kör med ett cookiesystem men det kan vara möjligt att de går på ip också. Jag tycker att det är fel av friska människor att reta upp sig på paranoida människors behov av att slå en mur runt sin verklighetsuppfattning. Brister den så svajar hela tillvaron för dom och det är svårt för friska människor att förstå den psykiska smärtan som det innebär.

Milla sa...

Jag har så svårt att förstå detta barbariskavåld. Jag har aldrig förstått vitsen med det eller hur det är möjligt för människor att bli så kalla.

Jag vet själfallet varför, vad dom vinner på det osv..men som medmänniska kommer jag aldrig att begripa mig på detta beteende.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Word Traveller:
"Aer det fler aen jag som har stoppats?
"
Ja, jag blev bannad ett antal gånger på Aftonhoran innan jag slutligen ledsnade på skiten. Därför bryr jag mig inte om att kommentera på fulmedia ö h t. Det är därför jag blivit så arg och ofta tangerar det rasistiska i vissa kommentarer. Det var särskilt en mod Röda Molnet som jag inte skulle haft nåt emot att få lägga fingrarna runt halsen och trycka till (som Dreyfuss när han drömmer om att göra det på Closeau :)).

Nu får vi väl hit en jäkla massa pakistanier och vi vet vad dom ställer till med i UK. Dom säger sig fly från talibanernas terror och detta är säkert skäl nog för att Mig skall ge samtliga PUT. När dom väl sedan slagit sig till rätta här vill dom plötsligt leva efter sharia. Låt inte packet få komma hit. Vi har nog med problem ändå.

itsweden sa...

Milla:
"Jag har så svårt att förstå detta barbariskavåld. Jag har aldrig förstått vitsen med det eller hur det är möjligt för människor att bli så kalla."

Det är när dom är "on mission from God" som människor blir sådär. Det behöver inte vara religiösa människor, du kan se samma beteendestörning hos antirasister idag i Sverige. Dom anser att dom representerar det ultimat goda och den som säger emot representerar då automatiskt det ultimat onda och då får man göra som man vill, man är ju ändå god och vad som helst är berättigat.

Det typiska för såna människor också är de poetiska övertonerna när de "diskuterar" i den mån de gör det öht. Dom argumenterar oftast inte med siffror och staistik utan allt rör sig om klyschor och klichéer.

Robsten sa...

Milla, jag har sett mobilfilmsnuttar från muslimsk rättskipning som skulle göra dig sömnlös i ungefär två veckor. jag har inga illusioner kvar, ....tror jag.