torsdag, juni 04, 2009

Partiledardebatt TV2 – några snabba reflexioner


Ja, så här direkt efter partiledardebatten vill jag enbart komma med några snabba reflexioner. Några partier är just nu i EUP-valrörelsen bättre än de varit på många år, andra partier gör sämre ifrån sig. Det kan bero på att det ju är helt andra personer som står för debatten för de olika partierna än i riksdagsvalen. Det kan också bero på andra orsaker.

Ulvskog för Socialdemokraterna förvånade mig med en bättre insats i debatten än jag väntat mig. I arbetsmarknadspolitiska frågor står hon förmodligen närmare min systemkritiska ståndpunkt än Alliansblocket, det kom fram ganska tydligt under debatten. Förmodligen gjorde Ulvskog någon av sin bästa debatt under hela hennes karriär. Hon har erfarenhet och hundratals timmar mediaträning, denna kväll gav det resultat.

Sören Wibe för Junilistan gjorde enligt mig ett mycket bra intryck. Nu minns man plötsligt varför Junilistan fick 14 procent av väljarstödet vid förra valet. Han kritiserade samtliga riksdagspartier på ett adekvat sätt enligt mig. Han lyfte fram frågor som de andra debattörerna helst skulle vilja slippa att ta i. Han var rentav en smula systemkritisk.

Vänsterpartiets representant, Eva-Britt Svensson gjorde ingen höjdarinsats och kom inte upp till vissa andra debattörers höjder. Dock skall i ärlighetens namn sägas att hon, ur ett vänsterperspektiv, inte på något sett gjorde bort sig. Hon appellerar förmodligen mer till den svenska väljarkåren än vad Ohly gör. Hon gör ett mer sympatiskt och förnuftigt intryck än den numera hårt sammanbitne Ohly, som mest visar upp ett ansikte lämpat att skrämma olydiga barn med.

Ella Bohlin gjorde bort sig totalt enligt mig. Hon har inte samma erfarenhet som de övriga rävarna och hon var definitivt inte TV-mässig. Ser hon sig själv i en inspelning av programmet kommer hon garanterat att gråta sig till söms. Det var ideligen bilder på Bohlin när hon sitter med nervöst uppsträckt finger på ett enerverande tonårsmässigt och överdrivet kvinnligt sätt. Dessutom började man spontant att titta på hennes hårt sammanpressade lår, hon såg väldigt kissnödig ut. Jag minns inget av det hon sade faktiskt, det jag minns är hennes eviga finger i luften och hennes hårt sammanpressade lår. Hon hinner nog växa till sig, hon är avgjort yngst av representanterna. Var inte TV-männen lite väl elaka mot den unga flickan förresten?

Ja, så denne Marit Paulsson då, inte min favorit bland politiker skall sägas. Jag avskyr hennes populistiska (i negativ mening) åsikter och är innerligt trött på hennes kärring-approach och hennes falska bondmaner. Tyvärr, ändå, i ärlighetens namn, hon gjorde mycket bra ifrån sig. Jag hatar att skriva det, men hon är TV-mässig, hon vet hur man gör intryck, hon vet när man skall passa, hon vet hur man skall uttrycka sig. Jag har nog underskattat denna plast-bondmora en aning, det får jag nog ändå erkänna.

Lena Ek Centerpartiet gjorde bra ifrån sig TV-mässigt och debattekniskt, utan tvivel. Jag håller inte med henne i hennes EU-vänliga politik och åsikter som förmodligen är direkt skadliga för Sverige som enskild nation och dess befolkning. Men hon för fram sina åsikter med pondus och en mycket stark röst.

Carl Schlyter (MP) är en spelevink jag aldrig skulle lägga min röst på, jag tror inte många andra heller lägger sin röst på denna kvicka estradör som försöker vara lite väl TV-mässig. Man anar en spelevink till elevkårsordförande bakom Schlyter, ett kvicksilver som gärna utmanar den distingerade rektorn på skolan, och t.o.m. får honom på fall med sin kvickhet. En rolig gamäng man gärna ser på en blöt fest, men som man aldrig skulle lägga sin viktiga röst på vid ett val utanför gymnasieskolan.

Gunnar Hökmark (m) fick mycket höga röster på SvD:s röstruta om hur bra insats de olika representanterna gjorde under debatten. Jag tror detta beror på den otroligt dåliga förmåga till objektivitet stora delar av befolkningen besitter. Är man moderat så röstar man på Hökmark oavsett hur han presterade under debatten. Det var ju inte riktigt frågan som SvD faktiskt ställde, vilket parti man sympatiserar med. Jag minns inget Hökmark sade under debatten.

Länk DN

Länk SvD

6 kommentarer:

Milla sa...

Tack för en bra snabb-sammanfattning av ytterligare en debatt jag missade. Har haft vår Ordförande här på nattmacka, innan detta valfolder-utdelande fortsäter in på nattimmarna :)

När det gäller Bohlin så ska hon sättas på prov rejält. Dom har valt att sätta henne i fokus trots sina tama 22 år. Och är man vid den åldern redo att ta över kommunalrådsplatsen så ska man också kunna hantera press från media. Den som följt bloggen sanningenmåstefram har nog omvärderat sin syn på lilla Ella.

Marit Paulsson har alltid varit min favorit även om hon och jag inte alltid tycker likadant. Det är klös i henne! Men hon bör nog sluta agera efter sitt hjärta i invandrarfrågan och istället använda förnuftet.

Robsten sa...

Finns både en falskhet och en ärlighet hos denna bondmora. Hon erkänner när hon passar och inte har en aning, bara det vinner hon på. Men hennes fantasier om hur många människor som kan bo i Sverige är pennibla t.ex.

När det gäller arbetsmarknadspolititiska frågor så var det kristallklart att Ulvskog står närmare oss, mycket närmare, än av Hökmark står. Många som inte gillaar att höra det men så är det faktiskt.

Milla sa...

Jag önskar att jag haft mer tid att sätta mig ner och kolla på alla dessa debatter. Men eftersom man redan vet vad man ska välja så har det kännts som man kunnat avvara det eftersom annat tar sån tid.

Jag är ju mer vänsterriktad när det gäller arbetsmarknadsfrågor än åt höger, så jag tror nog att det du skrev stämmer.

Hur gick det förresten med motionen? :)

Stone sa...

Tycker Marit Pålsson låter som en rysk politiker med sin basala framtoning. Det hon säger är bara en förlängning av vad andra sagt tidigare. M.a.o trött på kärringen!

Anonym sa...

"Ja, så denne Marit Paulsson då, inte min favorit bland politiker skall sägas. Jag avskyr hennes populistiska (i negativ mening) åsikter och är innerligt trött på hennes kärring-approach och hennes falska bondmaner."

Amen!

Såg inte debatten. Detta skräckkabinett på väg till slutförvaring i Bryssel är någor alldeles särskilt märkligt. Hökmark? Han må ha en och annan god åsikt, men han är ju drygare än alla de andra gamla bunkermoderateterna från Björck till Unkel, så det vill inte säga lite. Ulvskog? Hon må vara van vid media, men vad får den sosse som röstar Ulvskog? Vem är hon? Vad tycker hon? En primitiv politruk. Kul kommentar på Schlyter, förresten.

O junilistan. Wibe var bra, tyckte du? Är dom så uträknade som det påstås tro? Junilistan fick siffror på över 20 procent i vissa dalslandskommuner i mina trakter.

Får nog kika på valvakan ändå. Mycket kan hända.

Säffle

Robsten sa...

Ja inte tror jag Junilistan tar något mandat, det tror jag inte. Men visst var han bra Wibe, i sin argumentation.

Val vakor är ju det roligaste som finns att kolla på ;-)