lördag, mars 13, 2010

Varför är du fortfarande kvar Rayman?

Sanna Rayman skriver en ganska rolig men ändå träffande artikel om publicistklubben och även andra debattörers ställningstagande till dagens politiska konst i vårt land. De två projekt som naturligtvis står i fokus är Vilks omtalade rondellhund samt då Ecce Homo-utställningen där Jesus framställdes naken och som homosexuell med början till en erektion. Så här skriver Rayman i sin artikel.
Och även i denna omgång av dramat Vilks har vi fått vår beskärda del av texter som pliktskyldigt inleds med nån rad om att yttrandefrihet är viktigt, för att sedan övergå i ett försiktigt, men lystet tassande runt tanken att Lars Vilks minsann får skylla sig själv som ådrar sig mordhot.

Jag har själv uppfattat många texter på detta sätt. Det är varje debattörs fria åsikt att tycka så, men när samma debattörer sedan försvarar Ecce Homo med näbbar och klor blir det riktigt intressant. Vidare skriver Rayman så här i sin artikel när hon jämför konstfacksstudenten Nug som gjorde en film där en tunnelbanevagn förstördes, med Vilks rondellhund.

Kulturskribenternas vilja att förstå Nugs verk var emellertid tydlig. Man vände och vred, funderade över vad han ville säga och om huruvida debatten också var en del av verket. Man fann budskap, skönhet, råhet och noterade – inte utan beundran – att hans konstnärliga provokation var ett smart sätt att slå igenom och skapa sig ett varumärke.
I fallet Vilks uteblir tolkningsförsöken och dylik beundran. Nu tas både provokation och varumärkesbyggande som en indikation på att Vilks inte är en riktig konstnär, ”bara” en provokatör. Det som var smart hos Nug är graverande hos Vilks.

Det är här Rayman träffar rätt i solarplexus på våra kulturskribenter. Det Nug kallade ”konstverk” var en solklar lagöverträdelse. Man kan t.ex. inte som konstfacksstudent filma ett rått personrån och kalla det konst, speciellt inte om man samtidigt misstänks för att själv iscensätta det. Nästa steg blir i så fall att alla de kriminella nätverk vi har i vårt land bara filmar sina värdetransportrån och plötsligt kallar dessa rån för ”performance art”.

Många kulturskribenters svärmande för Nug, Anna Odell och Paul Holländer står i bjär kontrast till deras reaktion när sedan Vilks utmanar en religion som inte hade något inflytande i vårt land för några decennier sedan. Tänk tanken att Vilks hade gjort sin teckning på 60-talet, förmodligen hade inte en enda människa reagerat i vårt land. Alla reaktioner från främmande makt skulle skrattats bort. Vad är den stora förändringen? På samma sätt skulle Odells och Nugs ”konst” varit fullkomligt omöjliga under samma tidsperiod. Nu säger nog konstkritiker och den kulturelit som försvarar den politiskt korrekta paradigmen (för det är egentligen det de gör) att samhället och debattklimatet utvecklats sedan 60-talet. Ja, det sade man säkert också i Romariket när dess förfall blivit manifest för alla objektiva bedömare. Förmodligen bär varje framgångsrikt samhälle också på fröet till sin egen undergång. Vidare så står det i Raymans artikel så här.
Vilks är ”lycklig” över uppmärksamheten skriver Peter Kadhammar i Aftonbladet (11/3) och låter mellan raderna förstå att Vilks excentriska reaktion på mordkomplotten är avslöjande, oklart hur.
Vilks är helt enkelt en bråkstake som de flesta instinktivt vill ta avstånd ifrån. Jag kan förstå instinkten. Nug skadade bara vårt gemensamma goda, medan Vilks sårar. Eller antas såra, jag tror att sårandet överdrivs kraftigt, de flesta muslimer tar detta med en trött suck.

Jaha, om nu Vilks är lycklig över uppmärksamheten (jag tror även han är rädd, även om han inte vill erkänna det, det vore ju att ge motståndarna en halv seger) vad var då Anna Odell och Nug? Kadhammar försvarar Odells konst förbehållslöst, så här står det på SRs hemsida.
Författaren och Aftonbladetreportern Peter Kadhammar är inte heller orolig.
– Jag har väldigt svårt att tro att det här skulle få några konsekvenser för det eventuella waraffande vi får se i framtiden. Jag kan nämligen inte tänka migf att Anna Odell blir dömd.
Varför inte?
– Sverige är ändå ett litet, ganska hyggligt land där man förstår vad Anna Odell ville göra. Det hon gjort har inte inneburit någon särskild skada. Att då släpa henne inför rätta... Det är möjligt att det måste göras, att åklagaren har någon sorts åtalsplikt, men att domstolen skulle fälla henne har jag väldigt svårt att tro.

Sverige är ett litet ganska hyggligt land enligt Kadhammar, mot Odell, men inte mot Vilks. Här avslöjar sig Kadhammar som den falske försvarare av konsten han är. Vilks var politiskt inkorrekt på allvar, det föll inte Kadhammar på läppen. Däremot vill Kadhammar gärna demonstrera hur ”open minded” han är när Odell gör sin ”performance art”. Måhända är psykvårdens arbetare lite mer tillåtna måltavlor än islam.

Rayman skriver att även publicistklubbens ordförande, Ulrika Knutsson, sällat sig till den kategori kulturkritiker som Kadhammar tillhör. Det jag undrar över Rayman är, varför har du inte redan gått ur denna publicistklubb?

Länk SvD

Länk SR Kadhammar

12 kommentarer:

magnus123 (at) live.se sa...

Tack för en bra redogörelse!

cavatus sa...

Befriande läsning! Du klär av dem inpå bara kroppen! Tack.

lasse sa...

Hade Vilks framträtt på 60-talet med sin teckning hade han blivit vänsterns hjälte. Då ansåg vi som var med att religion var opium för folket och vi hade grävt proletära skyttegravar runt hans hus för att skydda honom mot religiösa mörkermän.

Det är nya tider nu. Vänstern har genomgått en andlig väckelse och omfamnar religion med samma hängivenhet som man förr dyrkade Lenin.
Vet i f-n varför. Är det våldsinslagen i kommunismen och islamismen som lockar?

Anonym sa...

Hade Vilks framträtt på 60-talet med sin teckning hade han blivit vänsterns hjälte. Då ansåg vi som var med att religion var opium för folket och vi hade grävt proletära skyttegravar runt hans hus för att skydda honom mot religiösa mörkermän.

Det är nya tider nu. Vänstern har genomgått en andlig väckelse och omfamnar religion med samma hängivenhet som man förr dyrkade Lenin.
Vet i f-n varför. Är det våldsinslagen i kommunismen och islamismen som lockar?
/Lasse

MS sa...

@Lasse

"Är det våldsinslagen i kommunismen och islamismen som lockar?"

Det och en ren feghet. Dom söker sig till dessa rörelser eftersom dom har stöd hos politikerna. Det har blåst socialistvindar över Europa i decennier nu och i många länder så är det socialister som fortfarande styr. Om Europa var högerstyrt tror du dom skulle vara lika tuffa då dom skulle vara i direkt opposition mot dom styrande? Det är nog inte lika roligt längre när polisen tar itu med hårdhandskarna på riktigt och politikerna skapar lagar för att kväsa dom. En kommunist och islamist har flera saker gemensamt. Båda tillber en ondsint Gud, tar till våld så fort dom inte får som dom vill, hatar demokrati och yttrandefrihet, dom är fega och intellektuellt handikappade.

Got sa...

Dessa stackare kommer implodera innifrån. Bara försvinna, somna, dö. Den som i framtiden vill sälja lik kan göra sig en hacka. bara leta efter gamla artiklar på Nätet.

* * * * *

Vill att du kolla på detta, Robsten. Skrev inte du om detta när det begav sig i somras? Skulle uppskatta din medverkan. Litet av ett genombrott, faktiskt.
Ställ gärna frågor.

Ingen annan få kolla! Visa litet respek nu!



http://gotiskaklubben.wordpress.com/2010/03/13/en-vanlig-judinna-som-hatar-svenskarna/

z999 sa...

"Ingen annan få kolla! Visa litet respek nu!"

OK. Ska hålla mig.

Magnus A sa...

Man bör väl förstå att socialism och kommunism är en slags religion, och att socialismen här -- som man gjort tidigare i historien -- samarbetar med andra politiska religioner.

Noterade vid slölyssning av detta klipp med en islamisk krigare som tycks vara amerikan (Mujahideen poserande med palestinasjal över ansiktet samt gevär) som jag fick syn på (i ett Youtubekonto som kommentarade en studiodiskussion med en i Revolution Muslim i Russia Today).

Tycker mig uppfatta följande:

Han säger att Allah är viktigare än familjen -- där han nämner fall där någon mördat/kunnat mörda familjemedlemmar för Allahs skull -- men även viktigare än nationen. Frikoppling från allt annat än Allah kanske blir parallell i demonisering av konservatism och eventuellt sånt som begreppet alienering? I så fall en sak som reducerar steget till vänstern?

Tjusningen i det torde vara den absoluta sanningen -- som i så fall vi människor kan ha ett behov av --, men islam använder samtidigt dialektik för målet världsherravälde för Muhammeds religion, där f ö likheter finns med socialism/kommunism.

Han säger även att USA är inkräktare i länder där de förstör människors liv och ekonomin (vilket inte stämmer enligt de allra flesta människor i både Irak och Afghanistan). Detta -- och hatet mot USA och Israel i allmänhet -- torde ligga nära vänstern.

Robsten sa...

@Got
Jo jag har för mig att jag skrev en blänkare om Dominika, i alla fall så läste jag hennes artikel. Man skall kanske inte ge dessa människor mer utrymme än de förtjänar dock, vad fan har hon gjort som skulle höja henne över mängden människor?

Robsten sa...

@Magnus A

Jag anser inte att Socialism och kommunism är religioner, jag anser att det är odemokratiska, dåligt fungerande styrelseskick och politiska ideologier. Man skulle i så fall kunna säga att konservatism och liberalism är religioner, då har vi alltså bara religioner och inga politiska ideologier, inget framsteg i debatten. Om man säger att dåliga politiska ideologier är religioner så slutar det med att alla politiska ideologier är bra, och alla dåliga är religioner, heller inget framsteg.

roberth sa...

Allah ska krypa för islam. Sanningen är att kulturvänstern är en sörja med självgoda idioter som tror de är bättre än oss. Vi som är verklighetens folk har lessnat på Islam och kommer visa det i september!

cavatus sa...

Läs Ouis debattinlägg på Axess, där hon tar upp just det här med halalhippies, dvs vänstermänniskor som tar parti för islam och varför det gått så snett.