lördag, maj 08, 2010

Göran Persson syn på partiprogram – ”Persson och hans värld”


I boken ”Persson och hans värld” av Olle Svenning får man en inblick i hur förre partiledaren Göran Persson tänkte och kände, om en från en subjektiv vinkel. På sidan 348 i boken står det så här om Persson syn på partiprogram och andra svulstiga skrifter.

Vid en middag på Harpsund frågade en person i sällskapet Göran Persson om han hade hjälp av sin bibliska bildning när han skapade sina tal och sina ordspråksimitationer.

”Jag har inte läst bibeln”, svarade Persson. ”Förresten”, la han till, ”har jag inte heller läst finansplanen, men kunde bli finansminister ändå. Och jag har inte läst partiprogrammet men blev ändå partiledare. Så rimligen bör jag kunna bli präst fast jag inte läst den heliga skrift.”

Naturligtvis skvallrar denna anekdot en del om Perssons självförtroende. Det är också så att den skvallrar en del om partiprogram. Partier gör ofta omfattande program som i princip ingen orkar läsa, inte ens de närmast sörjande. Det är mer än lovligt mycket snömos i många program och man får anstränga sig ordentligt för att vaska fram konkreta koncisa guldkorn. Ofta är de ideologiska principer och ställningstagande som återfinns i många partiprogram så luddiga och lösa i sina konturer att det mest inte säger någonting om något.

Skall man formulera principer som inte stöter sig med för många men ändå ger det kärnväljarna vill ha så blir det ofta en enda stor gäspning av hela programmet. Det är väl också mot den bakgrunden vi skall se det faktum att Persson blev partiledare utan att ens ha läst partiprogrammet. Jag vill påstå att de som författat partiprogrammet är värd lika mycket klander som Persson.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För stora partier som har en möjlighet att regera mer eller mindre självständigt finns det naturligtvis en mening med partiprogram osv.

Men för mindre partier så förstår jag det inte alls. De kommer ju aldrig kunna genomföre ens en liten del av programmet. Utan de kommer få kohandla om allt. Så vad är då poängen egentligen.

Jag tycker det var ett misstag av sd att gör en skuggbudget. Jag tycker det räcker med att nämna 5 frågor man kommer arbeta för, ex mindre invandring, mer poliser osv. Då blir budskapet tydligt. Och man slipper gå i försvar för en helt jälva hypotetisk situation som aldrig kommer inträffa.

itsweden sa...

Jag håller nog med Anonym till viss del här. Men tanken är ju att skuggbudgeten ger en fingervisning om vad man vill. 5 frågor att arbeta för påminner om när BSS skapades. Felet är att det blir väldigt många som kommer att ställa upp på de 5 punkterna, bland annat en del folk som man kanske inte vill ha med.

Nemokrati sa...

Med tanke på att Göran Persson struntar i det mesta - t ex ifall han ena dan lobbar för vapenindustrin, andra för den moderatledda regeringe, och tredje dan för ökade EU-bidrag till gods i Sörmland så är ovanstående utdrag inget direkt förvånande.

Enligt sakkunniga källor får han t ex numera 150 000 - 200 000 per månad i arvode av PR-byrån JKL som vunnit upphandling från moderatledda Rosenbad och uttalar sig ändå i egenskap av "f d" socialdemokrat och statsminister.