söndag, maj 02, 2010

Tänk om det vore en Sverigedemokrat

Ett folkpartistiskt kommunalråd i Haninge verkar ha svårt att hålla sig från flaskan. Kommunalrådet har enligt Aftonbladet irrat omkring påtagligt onykter på sin arbetsplats. Hans partikamrater har dragit den inte alldeles orimliga slutsatsen att mannen inte kan fortsätta arbeta utan behöver vård för sitt överdrivna drickande.

Jag säger inget om kommunalrådet själv, vem som helst kan under vissa förutsättningar börja dricka för mycket. Har man väl hamnat i en ond cirkel så brukar destruktiviteten fortsätta av bara farten. Men däremot kan vi ju föreställa oss reaktionerna om det vore en Sverigedemokrat i samma belägenhet. Utrymmet för omgivningens förståelse skulle då vara en smula mer begränsat, om vi uttrycker oss diplomatiskt.


Länk SvD

Länk DN

9 kommentarer:

A. Einstein sa...

Ja hade det rört sig om en SD:are hade vi sett krigsrubriker om detta i tidningarna beställda av riksdagspartierna... Bakomliggande orsaker till mannens dragning till starka drycker kan ju vara väldigt personliga, men varför skulle det inte kunna handla om han inte längre pallar med balansgången att vara politiskt korrekt inför journalister och den motsatta tillsammans med närstående partikamrater?

Vi vi någonting om aktuellt statistik för "nervous breakdowns" i politikerkretsar? Ju närmare valet vi kommer blir det nog desto mer av ovanstående och återkommande avhopp/partibyten.

Anonym sa...

Sen när började du posta pseudo-känslonyheter?
(var tvungen att hitta på det ordet, om ni ursäktar ;)

Fosterjordnära sa...

Javetef-n. Men inte ens när Åkesson m.fl ur partiledningen festar loss tillsammans med Fredrik Federley på gayclubben Patricia skrivs det i dagstidningar om det.

Kanske ses det som alldeles för "positivt" och inte bör omtalas?

Robsten sa...

"Sen när började du posta pseudo-känslonyheter? "

Det här får bli ett undantag.

"Javetef-n. Men inte ens när Åkesson m.fl ur partiledningen festar loss tillsammans med Fredrik Federley på gayclubben Patricia skrivs det i dagstidningar om det.

Kanske ses det som alldeles för "positivt" och inte bör omtalas?"

Jag är osäker på om jag ser det som positivt. Federley är för en immigrationspolitik jag har mycket svårt för. Han är inte den politiker jag skulle "festa loss" med om jag fick välja, inte ens för publicitet. Vad han har för sexuella preferenser anser jag vara politiskt ointressant.

Fosterjordnära sa...

@Robsten.
"Vad han har för sexuella preferenser anser jag vara politiskt ointressant."

Instämmer med dig Robsten, men jag är ytterst tveksam till den s.k HBT lobbyn som Federley är aktiv i.

Jag skiter i med vem/vilka han delar säng med, och på vilket sätt han gör det.

Det jag ställer mej emot är att många bögar/flator genom lobbyverksamhet och propaganda vill göra sexualitet till ett allmänpolitiskt ämne.
I mitt tycke kan Federleys promiskuösa leverne också påverka hans trovärdighet som politiker, detta kan jag säga då han själv väljer att vitt och brett visa upp för allmänheten hur och med vilka han fördrar att idka sex med.

Robsten sa...

Ja fy fan! Skall vi byta ämne, det här får man tala väldigt långt om, för att undvika missförstånd, eller inte tala alls om. Just nu föredrar jag det senare.

MS sa...

@ Robis

"Ja fy fan! Skall vi byta ämne, det här får man tala väldigt långt om, för att undvika missförstånd, eller inte tala alls om. Just nu föredrar jag det senare."

Nej, varför då? Det är nu det börjar bli intressant. Det handlar väl i slutändan om vilka krav vi anser oss ha rätt att ställa på våra riksdagspolitiker. Vad Herr Federley gör i sängkammaren och med vem han gör det är i o f s ointressant men han har en förmåga att ta med sig sitt privatliv när han är i sin politikerroll. Ska en riksdagspolitiker kunna fjolla runt i kvinnokläder när han är ute som en representant för C? Jag tycker personligen att det är ytterst tveksamt. Det handlar ändå om stil och respekt för det uppdrag han har.

Håller även med Fosterjordnära om att HBT- rörelsens ökande inflytande har sexualiserat frågan allt för mycket. När det gäller HBT- rättigheter så ser jag det mer som en civilrättslig fråga. Dvs att ingen får diskrimineras p g a sin sexuella läggning. Jag tycker däremot hela Pridegrejen börjar gå för långt. Jag går inte runt och trycker ner min heterosexualitet i halsen på folk och vad folk sysslar med i sängkammaren är en privatsak. Stureplansbögarna lägger fokus på fel saker.

itsweden sa...

Off topic (delvis),
Jag har tidigare påpekat hur viktigt det är att ha oklara regler för länder som vill tysta åsiktsfriheten. Som när fackföreningen solidaritet bildades i Polen så var osäkerheten om vad som gäller det bästa vapnet att hålla medborgarna på mattan. Idealet är när medborgarna har en känsla i magen att någon kanske säger något felaktigt så att man kan täppa till kryphål vartefter genom att tillämpa olika praxis om fallen går till domstol.

Här är ett typfall hur det kan se ut när ingen vet riktigt vad som får sägas om invandring och mångkultur.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3668871
Risken är att medborgarna handar fel, som ifallet ovan. Detta eftersom man inte vet vad som gäller men chansar på att allt vad en nazistisk grupp säger är olagligt.

Fosterjordnära sa...

Ber om ursäkt om jag spinner vidare på HBT ämnet, är ju mästare på att vara Of topic hos dig Robsten ;)

Lite frågeställning jag tycker kan diskuteras: varför har HBT individer ett sådant behov av att på ett uppenbart, och för många ett provocerande, sätt att visa på sin sexuella läggning?

- Hej jag heter Janne, är 33 år gammal, bor i Bålsta och är homosexuell. Ja så här kan en vikarierande lärare presentera sig inför en mellanstadieklass.

Det finns t.o.m de som anser att en lärare är SKYLDIG att presentera sin sexuella läggning.

-Själv anser jag det lika nödvändigt som att en lärare skulle tala om för klassen vilket sko nr han/hon har.

Detta som ett resultat av HBT lobbyns kampanjande och politikernas egenhändigt framskrivna "värdegrund". Ni vet, Alls lika värde bla bla bla.

Hitler lika mkt värd som moder Teresa?

Din unge lika mkt värd som mitt barn?

Anders Eklund lika mkt värd som Mona Sahlin? Hmm okej då, låt gå.