tisdag, juni 08, 2010

Välkommen till mångkulturen

SvD har gjort en undersökning av hur betygen ser ut för olika etniska grupper som invandrat till vårt land, och de är stolta därför. Det har enligt tidningen inte gjorts någon sådan undersökning förut utan de undersökningar som gjorts har enbart klumpat ihop alla med utländsk bakgrund i en stor grupp med beteckningen ”utländsk bakgrund”.

Undersökningen som SvD gjort kommer fram till det självklara resultatet att olika etniska grupper har helt olika resultat vad gäller grundskolebetyg. De elever som ligger i botten enligt undersökningen är de somaliska barnen, ett resultat som kanske inte heller är förvånande.

Att inga underökningar tidigare gjorts vad gäller olika etniska gruppers betygsnivå är inte så konstigt som SvD får det att låta som, det är nämligen inte politiskt korrekt att göra sådana undersökningar i vårt land. Vi undersöker i stort sett allt i Sverige och Skolverket har säkert diagram över det mesta som rör skolan, men just en undersökning där man delar in människor i olika etniska grupper är tabu. Sannolikt har SvD brutit mot detta tabu och fått till en artikel med ett resultat som i stort sett alla redan gissat sig till. SvD intervjuar etnologen René León Rosales och så här säger hon i artikeln.

Det är viktigt att få en karta över hur det faktiskt ser ut för att kunna föra en diskussion. Vet man det kan man gå vidare och se hur resurser fördelas eller hur skolor till exempel väljer att göra försök med delar av undervisningen även på vissa modersmål, säger René León Rosales, och jämför med hur tydlig statistik om löneskillnader mellan män och kvinnor sporrat jämställdhetsdebatten

Det är intressant att Rosales tar upp detta med att styra över resurser till vissa skolor där lågpresterande grupper dominerar. Om vi för över mer pengar på dessa skolor så försvinner det nämligen pengar från skolor där normalpresterande elever går. Det är inte så att normalpresterande elever inte behöver resurser i sina skolor, tvärtom. Besparingar de senaste åren har gjort situationen svår för de flesta skolor i landet och de flesta klasser i dagens svenska skola har åtminstone någon elev som behöver extra stort stöd. Regeringens immigrationspolitik kan alltså göra (och gör redan) att resurser förs över från skolor där normalpresterande elever går till skolor som underpresterar och huvudsakligen är belägna i våra moderna mångkulturella enklaver. Till slut så står det så här i artikeln.

Men i vissa bostadsområden är segregationen numera så cementerad att den i sig väger ner både utbildningsnivå och antal år i Sverige, säger René León Rosales: 

–Får du en situation där ingen av eleverna har svenska som modersmål, där många föräldrar har en osäker position på arbetsmarknaden, där en stor grupp elever har föräldrar som inte är bekanta med utbildningssystemet, det är sannolikt inte en miljö som främjar höga meritvärden.

Nej, att bo i våra etniska enklaver främjar sannolikt inte höga ”meritvärden”, så fyndigt av både SvD och Rosales att komma fram till denna geniala slutsats. Nu är vi några stycken som dragit denna slutsats redan innan. En del samhällsdebattörer för fram åsikten att det är helt naturligt och inget negativt med dessa etniska enklaver. Gång på gång motbevisas det av verkligheten. Att debattörerna för fram en åsikt som många av dem vet är felaktig kan bero på att systemet med etniska enklaver redan är så etablerat så ingen kan längre göra något åt det. Då är det alltså lika bra att försöka framställa det som positivt och naturligt.

Det är ingen naturliga och inget naturligt med att ett samhälle skapar etniska enklaver, i alla fall inte på våra breddgrader. Oavsett om det är bra eller dåligt är det följden av medvetna politiska beslut. Det är dessutom politiska beslut som aldrig prövats i offentlig debatt eller har någon folklig förankring. Efter att denna gigantiska samhällsomvandling redan skett så anklagas och stigmatiseras de som kritiserar utvecklingen. I övrigt så gör det mediala och politiska etablissemanget allt för att få hela utvecklingen att framstå som oundviklig och positiv. Nu har vi det här, det mångkulturella samhället. Välkommen alla medborgare.

Länk SvD

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ja man är inte direkt förvånad. Ta en titt på Somalia (har själv varit i närområdet) så förstår man varför. Om folk kommer från en bakgrund där skola är lågprioriterad och där kriminalitet och sjöröveri är status så behöver man säga mer...

Min fru som är utomeuropeisk hade folk i sin klass från bla Irak som aldig hade böckerna med sig och som i princip låg och sov på skolbänken under lektionen!

Om man ska hårddra detta så är det för slappt i skolan där lärare inte kan/vågar säga till ordentligt. I tex Irak får man en örfil om man inte lyssnar, här i Sverige får man knappt en åthutning, så det säger sig ju själv att de som inte vill lära sig gör inte det, men våra skattepengar ska ändå bekosta deras skolgång...

Anonym sa...

En klassisk kommentar, men det visste vi utan undersökningar.
Allemand

Anonym sa...

Värt att notera angående fördelning av resurser: Detta resultat är alltså under nuvarande system där en Rinkebyskola får 48000kr per elev medan en Alviksskola får 3000kr/elev.

Mer omfördelning torde inte vara lösningen.

Andreas sa...

Anonym nr 3, har du nån källa till en sådan resursfördelningsplan över dessa och/eller andra skolor? Skulle vara trevligt att ha. Tack på förhand.

elina sa...

Var inte Rinkebyskolan i topp så där tio år sedan? Fanns en finsk rektor som ställde krav på elever och lärare och hör och häpna läxläsning och föräldrar. Lärare jobbade visst med som läxhjälp. Men sen slutade han och blev kulturattache och då dog det hela.

Anonym sa...

Att medelintelligensen i Somalia ligger på 68 har natuuuurligtvis inget med saken att göra.

För att vara lite konstruktiv borde kanske Sverige införa "minimum wage", där lågutbildade människor kan få arbeta med okvalificerade uppgifter. Åtminstone borde det leda till ett ökat egenvärde, bättre språkkunskaper och integration.

Om Thailändska bärplockare numera har en minimilön på 16.372 borde det kunna appliceras generellt på arbetsmarknaden.

/Paraflex

MS sa...

Det man också kan fråga är hur högt prioriterat en ordentlig utbildning är bland t ex somalier? Om man ser till deras kultur så ska ju flickorna gifta sig när dom är 13-14 år för att sedan producera x antal barn så då finns det ingen anledning att "slösa" resurser på dom. Killarna ska bevisa sig rättrogna muslimer med hat mot väst och sammanhållningen inom klanen som det viktigaste. Föräldrarna spelar även en riktig roll. Kommer du från Somalia och kanske levt som bonde i en hydda och så kommer du till landet av mjölk och honung där du kan få ut 15 000 rent i månaden för att göra absolut ingenting så varför skulle man gå på sina barn om studier när det deras försörjning ändå är tryggat i bidragssvängen? Dom är nog inte heller dummare än att dom har sett våra styrandes krumbuktande och deras beröringsångest när det gäller invandare och är inte sena att utnyttja det.

Vill man att sitt barn ska lyckas i Sverige så försöker man nog flytta från dom värsta enklaverna eller i a f försöka få in dom på en mer blandad skola. Det finns säkert invandrare som prioriterar sina barns framtid före sin egen bekvämlighet och det skulle vara intressant hur dom resonerade innan dom tog beslutet. Jag tycker också att det är fel när resurser tas från normalpresterande elever av flera skäl. Varför ska dom behöva lida för att vissa inte vill bli medborgare dom tillför istället bara för att roffa åt sig.

Cavatus sa...

Ytterligare en parameter som troligen inte tagits hänsyn till, är svenskfödda barn med invandrade föräldrar. De har det ofta knepigt men hamnar nu i statistiken för icke invandrade barn.

Jonny sa...

Samma sak i Danmark:
Afstanden mellem Dyvekeskolen og Skolen ved Sundet er kun 3,5 kilometer, men målt i penge og karakterer er der en verden til forskel mellem de to folkeskoler på Amager.Ifølge en opgørelse fra København Kommune koster hovedstadens dyreste folkeskoler over dobbelt så meget som de billigste per elev. De mest udgiftstunge er samtidig de skoler, der har den største koncentration af elever med indvandrerbaggrund. På Dyvekeskolen med godt 50 procent tosprogede er prisen for en elev godt 97.000 kroner om året, mens Skolen ved Sundet med knap 10 procent bruger omkring 45.000 kroner. Til de fagligt dårligste hører elever på heldagsskolerne Klostervænget, Hillerødgades og Tingbjerg, der er byens suverænt dyreste. Her er prisen omkring 150.000 kroner per elev.

Sammenligner man de to naboskolers karakterer i 9. klasse, klarer Skolen ved Sundet sig til gengæld væsentligt bedre; ikke mindst ved prøverne i dansk og matematik, hvor den typiske elev scorer over 7 i gennemsnit mod knap 4 på Dyvekeskolen…..Han [Lars Olsen] er overrasket over, at prisforskellen mellem elever alligevel er så markant. Skolelederne på Dyvekeskolen og Skolen ved Sundet er enige om forklaringen: Det skyldes primært skolernes forskellige elevsammensætning. [..]

Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet har tidligere advaret imod, at Danmark kommer til at stå med en ny underklasse og »et enormt problem«, hvis der ikke snart bliver gjort noget alvorligt ved det lave uddannelsesniveau blandt ikke mindst tosprogede elever. »Det vil give anledning til en enorm frustration, og den frustration vil føre til mere kriminalitet«, som han siger.

De dyreste skoleelever klarer sig dårligst
http://politiken.dk/uddannelse/article989476.ece

Hur kan någon på fullt allvar fortfarande tro att "mer resurser" är lösningen?

Anonym sa...

Andreas, läs denna tråd för källa:
https://www.flashback.org/t1040003

I den står det att rinkebybarnen får 45000 kr mer i extra bidrag (socioekonomiskt tillägg) förutom de ca 60000 som alla elever får.

Läs hela tråden den är oerhört intressant.

Den tar även upp det faktum att invandrartäta skolor ger ut betydligt högre betyg i förhållande till nationella prov och liknande än vad svenskdominerade skolor gör.
I fallet rinkebyskolan hade även nästan alla barn på skolan gått alla nio år i svensk skola.

Robsten sa...

Väldigt intressant diskussion. Tack för alla bidrag. Några siffror som nämns i början här känns tveksamma, kanske felskrivning?

Anonym sa...

Jag är inte personen som skrev siffrorna i början de är helt felaktiga då han bara nämner det "socioekonomiska tillägget" alltså extrapengarna som gödslas över Mena-barnen. En vanlig elev kostar ju ca 60-70 tusen om året men sen får till exempel rinkebyskolan 47000 kr EXTRA per år och elev att lägga på svagpresterande elever att jämföra med tex äppelviksskolan där man får 1600 kr extra per elev och år.

Detta är fruktansvärt mycket pengar som det inte talas om, han forskaren Rene Leon Rosales vill ju att man ska lägga ÄNNU mer pengar på dessa skitskolor vilket uppenbarligen inte fungerar och den rödgröna röran säger ju i alla debatter att de ska satsa mer pengar på skolor i förorten

Jag citerar från tråden:
Detta anser jag vara helt jävla vidrigt! Här ÖSER VI PENGAR över denna jävla skitskola. 45 000 kr mer per elev och år än en helsvensk "normal" skola. Fattar ni hur jävla mycket pengar det är?? Säg att det är 25 elever i varje klass. Då kostar alltså en Rinkebyklass 25*45 000*3= 3375 000 alltså nästan 3.4 miljoner mer under en högstadietid än en normal klass. Detta alltså under en treårs period.

Min förhoppning är att du Robsten läser tråden, tar ut de vettiga bitarna ur den (och bortser från det ibland mustiga språket) och skriver ett knivskarpt inlägg om detta för svenska folket helt okända fenomen!

Nu de närmaste dagarna i kölvattnet av denna rapport kommer ju alla PK-människor börja yla om att det behövs mer resurser till dessa skolor trots att det ju bevisligen inte fungerar.

Tänk att få se en Sverigedemokrat i en debatt med Måna inför 2 miljoner tittare och han droppar dessa siffror, svennebanan i soffan skulle ju bli rysligt förbannad om han kände till detta.


Tack för en bra blogg föresten!
/Sd-väljare

Anonym sa...

Missa inte journalisten Julia Caesars vassa krönikor. Länkar till samtliga finns här:

http://aktualia.wordpress.com/julia-caesar/

/Cavatus

Ceasar sa...

Utdrag från min blogg gällande artikeln:

Apropå statistiken som man har brutit ned så har den ju gjorts för att motverka stereotyper och om möjligt sätta in resurserna där de som mest behövs, men det slår mig samtidigt att man inte brukar gilla att göra just så när det gäller annan statistik som tex våldtäkter.

Den enda vi får veta när det gäller våldtäktstatistik är att utlandsfödda har en överrepressentation på ca 500% i förhållande till grupperingen Svenskar.

Klart är att det är oerhört mkt värre än bara 500% om vi delar upp invandrare efter ursprungsland för vissa. Skärskådar vi siffrorna från tex Norge där tex grupperingen Irakier stod för 2750% överrepressentation i förhållande till etniska Norrmän gällande våldtäkter.

Varför görs inte denna statistik tillgänglig i Sverige? Är det så viktigt att undvika "kollektiv skuldbeläggning" för dessa invandrargrupperingar så att vi inte vill ställa oss tydligt på de utsatta kvinnornas sida? Borde vi inte vara mer rakryggade än så här?


Statistik är viktigt för att veta var problemen är som störst och för att sätta in rätt åtgärder.Dax att prata om assimilering istället för integration.. dax att förespråka ta seden dit man kommer?


Är det måhända lättare att visa statistik gällande prestationer i skolan än prestationer inom området skändade kvinnor?

Björn Malmquist sa...

I papperstidningen DN den 5/3-09 finns siffrorna 52806 kronor per elev per år i Gullingeskolan (vet ej vilka folkgrupper som går i den skolan). För Hjulstaskolan i norra sthlm är siffrorna 49482kr/elev/år (i stort sett kolsvart skola). I "botten" på listan finns Ekängens skola med 1502kr/elev/år och Äppelviksskolan med 1661kr/elev/år. Den sistnämna är i fina villaområden i Bromma i sthlm med sannolikt nästan enbart svenska barn från högutbildade hem.

Källan till detta enligt DN är "stockholms stad". Det stod i en liten faktaruta och ja, jag har urklippet framför mig just nu....

Anders sa...

Robsten, här är faktarutan ang. det socioekonomiska tillägget. Faktarutan finns i anslutning till en helt sanslös artikel.

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar-1.813440

Robsten sa...

Tack för länken Anders, skall kika på den senare