måndag, juli 12, 2010

Frågor till mor


Sabuni har skrivit en artikel på DN-debatt, var annars. Denna tummelplats för rikets politiska estradörer. Jag tänkte först inte kommentera hennes artikel, jagz har gjort det så många gånger förut. Sedan ser jag att det är över 500 kommentarer under artikeln. Nåja, jag presterar några kommentarer. 


Sabuni skriver om utanförskap, sysslolöshet och livsleda i våra nya betongförorter. Hon skriver om att denna leda och detta utanförskap leder till allsköns kriminalitet och bidragsberoende. Det är just vad vi andra, som vänt det politiskt korrekta sagt hela tiden. Problembeskrivningen skiljer alltså inte längre så mycket när vårt politiska etablissemang och systemkritiker beskriver verkligheten i våra förorter. Det är snarare lösningarna och orsakerna till problemen och tillståndet som skiljer. Så här skriver Sabuni i artikeln (och i hennes nya bok får vi förmoda).


Som alla föräldrar bekymrar jag mig för hur samhället kommer att se ut för mina barn när de blir vuxna. Kommer det att finnas jobb för alla unga?


Ja det verkar som Sabuni har rimliga bekymmer för sina barn och barnbarn. Men vad det inte den ofta omtalade arbetskraftsbristen som var problemet? När det kommer till sina egna barn så är det verkligheten som ligger närmast om hjärtat, och då är det verkliga problemet arbetslösheten och inte den framfantiserade arbetskraftsbristen som är det stora hotet. Nej Sabuni, det kommer sannolikt inte att finnas jobb för samtliga unga, speciellt inte om ni fortsätter med denna ohämmade immigrationspolitik. Vidare i Sabunis artikel.


Det brinner i de mest utsatta områdena – soptunnor, bilar, till och med skolor bränns ner. Det kastas stenar mot bussar, fast det är just bussarna som kan ta de unga bort därifrån. Räddningstjänsten trakasseras fast de är där för att skapa säkerhet och trygghet.
Jag tolkar all denna förstörelse som budskap om leda i livet och aggression mot samhället. Både ledan och aggressionen är känslor som uppstår när människor inte blir sedda, inte är motiverade och inte ser någon framtid.


Ja det ligger sannolikt något i tolkningen att det är en aggression mot samhället. Grunden för detta är återigen den ohämmade immigrationspolitiken, det gör att dessa etniska enklaver växt upp där utanförskapet är monumentalt. Gamla mormödrar är möjligen nöjda med att ha elektricitet och rinnande vatten, trots att dessa äldre generationer från andra delar av världen måste känna en enorm kulturkrock och ett fullständigt främlingsskap för vårt samhälle. De yngre generationerna nöjer sig självklart inte med rent vatten i kranen och tända lampor. De saknar en vettig funktion i vårt samhälle, ett samhälle där högskoleutbildade etniska svenskar inte alltid finner en plats i arbetslivet. Hela den politik med massinvandring är fullständigt vansinnig och till skada för alla inblandade, hur svårt kan det vara att se detta? Till sist så tar vi med detta stycke i Sabunis artikel.


En institution är dock avgörande för hur framtiden ter sig för dessa unga – skolan. Skolan och lärarna måste hjälpa ungdomar långt innan de hamnar i arbetsmarknadsåtgärder. När skolan inte lyckas riskerar alla andra att misslyckas. 


Skolan såklart, alltid skall skolan reparera alla andras misstag, antingen det är politikernas eller föräldrars misstag. Det är en standardlösning, skolan skall fixa problemen. Går något snett, vems är felet, skolan såklart. När en flicka blev trakasserad på nätet (efter att ha blivit våldtagen), där elever satt hemma på fritiden och använda pappans dator, så var det skolans personal som misslyckats, trots att även de torde ha begränsad arbetstid. Satsen ”när skolan inte lyckas” säger det mesta. Det spelar ingen roll vilka förutsättningar skolan ges, går något snett är det ”skolan som misslyckas”. Varför inte vända på satsen, ”skolan misslyckas därför att alla andra redan misslyckats”. 


Sabuni gör det som blivit så vanligt bland våra politiska potentater och dess mediala medlöpare. Skyffla alla integrations och immigrationsproblem på skolan. Att eleverna inte kan språket, inte har social kontroll från föräldrar, inte fått lära sig vilka samhälleliga paradigmer som gäller spelar ingen roll. Att eleverna kommer från etniska enklaver där vanliga normer inte gäller, där styrka och vår nutida form av ”respekt” är det enda som gäller spelar heller ingen roll. De stackars lärarna skall lösa problemen som politikernas samhällsexperiment skapat.

Länk DN

11 kommentarer:

Anonym sa...

Intervju med Sabuni i spanska El País

http://www.elpais.com/articulo/portada/velo/prenda/mujer/nina/elpepusoceps/20100620elpepspor_7/Tes

"El velo es una prenda de adulto… regula la relación sexual entre hombre y mujer".

"Slöjan är ett plagg för vuxna... den reglerar den sexuella relationen mellan man och kvinna:

Jag reagerade på det här citatet.
Finns det nägon som förstår, vad hon menar

Anonym sa...

God kommentar, Robsten. Sabunis artikel er helt overflødig.Den tilføjer intet til debatten andet end mere vås.

Der er to problemer: Dét Sverigi kan gøre, for i det mindste ikke at skabe flere problemer af samme slags - nemlig at stoppe anhörige invandringen (kedjeinvandringen) - det er der ingen politikere der vil.

Og to: Allerede de nuværende problemer ser så store ud, at der helt enkelt knappast ER nogen løsning på dem.

Sabuni burde så vælge den hæderlige løsning, helt at lade være med at skrive på DN Debatt. Og det er helt rigtigt, at skolen slet ikke kan løse problemer i den takt, som politikerne skaber dem. Det er en fejg måde Sabuni fralægger sig sit eget og sit partis mangeårig ansvar. Det er deres og ingen andres.

MS sa...

"Slöjan är ett plagg för vuxna... den reglerar den sexuella relationen mellan man och kvinna"

Att hon inte ser några problem med att kvinnor måste täcka sig för att muslimska män tydligen inte kan kontrollera sin sexualitet.

Anonym sa...

De som inte blir sedda överhuvudtaget i dessa förorter, är de marginaliserade svenskar som är kvar av olika anledningar.
De är tysta av rädsla att bli kallade rasister, utsättas för våld, mm.

Mats J sa...

Jag tolkar inte all denna förstörelse som en aggression mot det svenska samhället. Jag tolkar den som etniska motsättningar; en eller flera folkgrupper som försvarar en bit occuperad och annekterad mark.

Tidigare i vår historia hade vi militärer som patrullerade våra gränser för att undvika att hamna i den situation vi nu befinner oss i.

Stig sa...

Ja det var ju en gullig artikel av Subani. Ros och ris till skolan, lärarna och kommunernas institutioner som hon anser inte kan samordna sin välmenande insatser och ”svävar likt ett moln över ungdomarna nere på backen” samtidigt tycker hon att hon under sina år som integrationsminister träffat många eldsjälar som arbetar i projekt som Navigatorcentrum, Ung & Trygg etc.
Men så är det ju då detta med de lata lärarna som inte engagerar sig tillräckligt, inte ger sig tid till eleverna och till och med är ena riktiga fegisar moraliskt och psykologiskt.
Men hon uttrycker det diplomatiskt och fint: ” Ett skäl till att samhället har så svårt att hantera ungdomar som förlorat hoppet är att det kräver så mycket engagemang, så mycket tid och så mycket mod av de vuxna som möter dem.”
Men ett föredöme för dessa lata lärare finns tydligen på TV: ” Det var just sådana hjältar vi fick se i tv-serien ”Klass 9A” för några år sedan. Serien visade tydligt att vuxnas roll är att se de unga, var och en för sig, som en egen person, med egna förutsättningar”
Ja visst har man hört att varje människa är unik… även ungdomar/elever, det gäller bara att lärarna inser det någon gång som de i ”Klass 9A”. Då fixar sig allt och inte ens ett litet cykeldäck kommer att brinna i Rosengård.
Dessutom saknar lärarna simultanförmåga enligt Subani ty de borde ” dra in deras föräldrar och fortsätta att hålla ögonen på dem – SAMTIDIGT som de undervisar. Men att höja rösten mot en elev som inte hörsammar lärarens tillrättavisningar eller ta denne i kragen och föra ut honom i korridoren går inte för då blir det rektor, anmälan och BRIS och hela köret av baktiktanter som tycker synd om ”offret”.
Att dra in invandrarföräldrarna som ofta är proppfulla av det hat och svenskförakt de inympar i sina söner har motsatt effekt eller i bästa fall ingen effekt alls.
Sabuni önskar att alla som har sådana förmågor som ”Klass 9A” dvs engagemang, mod och ta vilja sig tid och simultanförmåga nog att kunna undervisa samtidigt – helst samtidigt som skolan brinner.
Det kan hon fortsätta att drömma om. Det finns andra mycket mer tacksamma och lönsamma yrken att välja på för de übermenchen hon efterlyser än läraryrket som degraderats från ett statusyrke på 70-talet till rena rama slavgörat bara ett par decennier senare.
Och fram till dess har Sverige släppt in ytterligere några hundra tusen invandrare, analfabeter och skäggabarn med exakt samma problematik.

Stig sa...

Ja det var ju en gullig artikel av Subani. Ros och ris till skolan, lärarna och kommunernas institutioner som hon anser inte kan samordna sin välmenande insatser och ”svävar likt ett moln över ungdomarna nere på backen” samtidigt tycker hon att hon under sina år som integrationsminister träffat många eldsjälar som arbetar i projekt som Navigatorcentrum, Ung & Trygg etc.
Men så är det ju då detta med de lata lärarna som inte engagerar sig tillräckligt, inte ger sig tid till eleverna och till och med är ena riktiga fegisar moraliskt och psykologiskt.
Men hon uttrycker det diplomatiskt och fint: ” Ett skäl till att samhället har så svårt att hantera ungdomar som förlorat hoppet är att det kräver så mycket engagemang, så mycket tid och så mycket mod av de vuxna som möter dem.”
Men ett föredöme för dessa lata lärare finns tydligen på TV: ” Det var just sådana hjältar vi fick se i tv-serien ”Klass 9A” för några år sedan. Serien visade tydligt att vuxnas roll är att se de unga, var och en för sig, som en egen person, med egna förutsättningar”
Ja visst har man hört att varje människa är unik… även ungdomar/elever, det gäller bara att lärarna inser det någon gång som de i ”Klass 9A”. Då fixar sig allt och inte ens ett litet cykeldäck kommer att brinna i Rosengård.
Dessutom saknar lärarna simultanförmåga enligt Subani ty de borde ” dra in deras föräldrar och fortsätta att hålla ögonen på dem – SAMTIDIGT som de undervisar. Men att höja rösten mot en elev som inte hörsammar lärarens tillrättavisningar eller ta denne i kragen och föra ut honom i korridoren går inte för då blir det rektor, anmälan och BRIS och hela köret av baktiktanter som tycker synd om ”offret”.
Att dra in invandrarföräldrarna som ofta är proppfulla av det hat och svenskförakt de inympar i sina söner har motsatt effekt eller i bästa fall ingen effekt alls.
Sabuni önskar att alla som har sådana förmågor som ”Klass 9A” dvs engagemang, mod och ta vilja sig tid och simultanförmåga nog att kunna undervisa samtidigt – helst samtidigt som skolan brinner.
Det kan hon fortsätta att drömma om. Det finns andra mycket mer tacksamma och lönsamma yrken att välja på för de übermenchen hon efterlyser än läraryrket som degraderats från ett statusyrke på 70-talet till rena rama slavgörat bara ett par decennier senare.
Och fram till dess har Sverige släppt in ytterligere några hundra tusen invandrare, analfabeter och skäggabarn med exakt samma problematik.

Stig sa...

Ja det var ju en gullig artikel av Subani. Ros och ris till skolan, lärarna och kommunernas institutioner som hon anser inte kan samordna sin välmenande insatser och ”svävar likt ett moln över ungdomarna nere på backen” samtidigt tycker hon att hon under sina år som integrationsminister träffat många eldsjälar som arbetar i projekt som Navigatorcentrum, Ung & Trygg etc.
Men så är det ju då detta med de lata lärarna som inte engagerar sig tillräckligt, inte ger sig tid till eleverna och till och med är ena riktiga fegisar moraliskt och psykologiskt.
Men hon uttrycker det diplomatiskt och fint: ” Ett skäl till att samhället har så svårt att hantera ungdomar som förlorat hoppet är att det kräver så mycket engagemang, så mycket tid och så mycket mod av de vuxna som möter dem.”
Men ett föredöme för dessa lata lärare finns tydligen på TV: ” Det var just sådana hjältar vi fick se i tv-serien ”Klass 9A” för några år sedan. Serien visade tydligt att vuxnas roll är att se de unga, var och en för sig, som en egen person, med egna förutsättningar”
Ja visst har man hört att varje människa är unik… även ungdomar/elever, det gäller bara att lärarna inser det någon gång som de i ”Klass 9A”. Då fixar sig allt och inte ens ett litet cykeldäck kommer att brinna i Rosengård.
Dessutom saknar lärarna simultanförmåga enligt Subani ty de borde ” dra in deras föräldrar och fortsätta att hålla ögonen på dem – SAMTIDIGT som de undervisar. Men att höja rösten mot en elev som inte hörsammar lärarens tillrättavisningar eller ta denne i kragen och föra ut honom i korridoren går inte för då blir det rektor, anmälan och BRIS och hela köret av baktiktanter som tycker synd om ”offret”.
Att dra in invandrarföräldrarna som ofta är proppfulla av det hat och svenskförakt de inympar i sina söner har motsatt effekt eller i bästa fall ingen effekt alls.
Sabuni önskar att alla som har sådana förmågor som ”Klass 9A” dvs engagemang, mod och ta vilja sig tid och simultanförmåga nog att kunna undervisa samtidigt – helst samtidigt som skolan brinner.
Det kan hon fortsätta att drömma om. Det finns andra mycket mer tacksamma och lönsamma yrken att välja på för de übermenchen hon efterlyser än läraryrket som degraderats från ett statusyrke på 70-talet till rena rama slavgörat bara ett par decennier senare.
Och fram till dess har Sverige släppt in ytterligere några hundra tusen invandrare, analfabeter och skäggabarn med exakt samma problematik.

Stig sa...

@Robsten
Ta gärna bort en av mina kommentarer, blev dubbelt för jag har alltid problem med att skicka kommentarer till just din blogg oavsett vilken identitet jag väljer

Naivtive sa...

Först fördärvar politikerna skolan som arbetsplats och sen skyller de just samma stympade institution för de problem som Sveriges politiker tillsammans lyckas att skapa.

Crille sa...

Ja, skolan har alltid varit bra att ta till som syndabock. Men nu har ju en allvarlig konkurrent till skolan seglat upp på himlen för de mest lågpannade (läs: journalisterna, nämligen Sverigedemokraterna!!). Så skönt att dra till med dem när det strular inom mångkulturen. Bränderna i Rikeby och annorstädes måste givetvis vara Sverigedemokraternas fel! Tänk vilken idyll Sverige skulle vara om inte Sverigedemokraterna fanns. Eller ....