lördag, april 09, 2011

Bokslut globaliseringen


För att få igång en bredare diskussion om globaliseringen har jag försökt att få in en del artiklar i Newsmill och SVT-Debatt. Det har dock inte lyckas utan jag har, som det verkar, med viss skadeglädje blivit refuserad. Ett forum som Newsmill där de berömmer sig för sin liberala hållning, är tydligen inte liberalare än att de refuserar obekväma åsikter, trots allt. Vi i alla fall anar att även det mest skrikigt liberala, inte gärna låter åsikter komma fram som hotar deras världsbild. 


Jag läste i Värmlands Folkblad om en man som dog, troligen p.g.a. att läkaren som var av utländsk härkomst, inte fullt ut förstod vad mannen sade. Så här står det i artikeln.


Av landstingets egen analys framgår att mycket talar för att den behandlande läkaren, på grund av språksvårigheter, inte förstod hur ont 66-åringen hade. Det anses också att läkaren borde ha omvärderat sin diag­nos när mannen återkom två gånger på kort tid utan att ha blivit bättre.

Läkarnas egen organisation lobbade för några decennier sedan i riksdagen för att antalet utbildningsplatser skulle minskas på läkarutbildningen. Riksdagen lät sig lobbas (vilket i sig motiverar en egen artikel). Antalet utbildningsplatser skars ned och sedan står vi nu inför en läkarbrist, orsakad av läkarnas egen organisation och beslut i riksdagen. Detta får till följd att vi tar vi in läkare från utlandet, vi lever ju i en globaliserad värld. Dessutom kan vissa politiker peka på hur beroende vi är av omvärlden.  Följden blir alltså som i fallet med den nu döde mannan som alltså inte kunde göra sig förstådd av sin utländske läkare. Så här står det också i artikeln.


Efter händelsen har landstinget tagit fram en åtgärdsplan vars syfte är att förhindra att de begångna misstagen upprepas.


De begångna misstagen är nedskärning av antalet utbildningsplaster på läkarutbildningen samt denna upphöjda globalisering. Jag hoppas verkligen inte att de misstagen upprepas, men jag tvivlar på att landstingen har något med detta att göra. 


Häromdagen talades det på nyheterna om att multiresistenta bakterier får alltmer fäste i vårt land. Absolut ingen antibiotika biter på dessa superglobala bakterier. Orsaken till att dessa små otrevliga gynnare fått fäste i vårt land är globaliseringen. Dvärgbandmask är en annan liten otäck gynnare som gjort sina första framstötar i vårt land. Den gillar säkert också globaliseringen, tillsammans med mördarsniglar, och kackerlackor, som i princip aldrig förekommit på våra breddgrader tidigare.  Gamla utrotade sjukdomar håller på att komma tillbaka till vårt land som tuberkulos och löss. Det är väl svårt att direkt bevisa hur allt detta otyg kommit in i vårt land. De flesta är nog överrens om att det beror på de öppna gränserna samt de strömmar av människor som hela tiden rör sig in i vårt land. 


Vi ser således en massa negativa konsekvenser med vår nutida globaliseringspolitik. Det är väl snart dags att våra politiker talar om för oss oupplysta stackare vilka de positiva effekterna är. Ja, vi vet att en positiv effekt är att diverse skumraskföretag erbjuds väldigt billig arbetskraft för att utföra olika undermåliga arbeten. Dessa arbeten får ofta göras om av vanliga tråkiga svenska traditionella företag, när det visar sig att skumraskföretagens arbete inte hållit måttet. Det är dags för ett bokslut av globaliseringen. 

Länk Värmlands Folkblad

6 kommentarer:

Thomas! sa...

Inga problem!
Jag ber alltid att få en "etnisk svensk läkare" och efter lite "gnurgel" så får jag min "etniskt svenske läkare"!
Vid val av vårdcentral så granskade jag noga vilken etnisk tillhörighet personalen hade och "simsalabim" så fann jag en "svensktalande" vårdcentral med "etniskt svenskar" och med utbildning i Sverige!
Jag är så evinnerligt trött på dessa dåligt utbildade och ej svensktalande vårdpersonal!
"Politiskt korrekthet" skall inte få ta livet av mig i alla fall!

Robsten sa...

Jag har redan min läkare, som jag vägrar att byta bort. Det är en enorm kvalitetsskillnad på t.o.m. svenska läkare. jag har träffat läkare där jag ställt en bättre diagnos än läkaren själv. I.o.f.s. så känner man sin egen kropp, så det kanske inte är så konstigt alla gånger, men i alla fall.

Nä, alltså det kan finnas lika bra och lika utbildade läkare på andra håll på vårt jordklot. Men man vet ju aldrig, till detta kommer ibland språksvårigheterna. Läste för ett antal år sedan att Malmö tvingades göra sig av med sina danska läkare, ingen förstod vad de hade i blodtryck efter att ha varit hos dessa danska läkare. I.o.f.s. är danskan väldigt speciell, det måste vi ändå slå fast. jag brukar prata engelska när jag bevistar Danmark, jag förstår ofta inte ett enda ord, och absolut inte vad något kostar. jag bara slänger fram sedalr lite nonchalant och hoppas att det blir rätt.

Varg I veum sa...

Newsmill, ständigt detta newsmill. Att den tas som ett seriöst debattforum är för mig en gåta.
Att inte vissa, hur vältaliga och resonerande de än är, blir publicerade tyder ju på att budskapet är obehagligt och att man inte kan argumentera för sin sak. Man tror helt enkelt inte på det man själv säger sig tro på. Då är det enklare att bara tillåta sånt som inte inte är så jobbigt att argumentera emot.

Att de censurerar kommentarerna kan jag förstå. Det går inte komma undan det faktum att många av dem inte är författade av personer med någon tränad tankeaktivitet.

Anonym sa...

@Varg I veum sa..., vi har fortfarande vår rätt att uttala oss, även om du tycker att vi står på en lägre skala än vad du själv gör.
Allemand

z999 sa...

Ett väldigt bra inlägg Robsten. Att se globaliseringen som den enda vägen är på samma nivå som när kommunister pratar om kommunismen som den oundvikliga vägen. Globaliseringens inrktning just nu, vald och godkänd av de styrande, är nyliberalism med flera inslag av feodalism.

Robsten sa...

Tack Z ;-)