Per Gudmundson skrev en ledare i SvD som tog upp problemet med vissa invandrargruppers överrepresentation i brottsstatistiken. Artikeln väckte uppseende och kritik. Lena Sundströms aversioner visste inga gränser kunde man se via hennes twitter. Nu har journalisten Bengt Ericsson skrivit en artikel i Secund Opinion där han går till mycket hård attack mot Gudmundsson. Så här skriver Ericsson i sin artikel.
Han tar ett rejält avstamp… i en norsk rapport… trots att där fastslås att den absoluta majoriteten av alla brott begås av norrmän.
Att majoriteten brott begås av norrmän i absoluta tal skriver Gudmundson själv. Det är i själva verket ointressant att majoriteten brott begås av norrmän, då de helt naturligt är en majoritet av befolkningen. Skulle olika gruppers brottslighet vara intressant enbart om antalet brott de utförde blev högst i absoluta tal, skulle situationen bli helt absurd innan någon skulle reagera. Vidare i artikeln.
Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko, Iran, Somalia och Irak. Invandrare från Norden, Västeuropa och Nordamerika begick brott i mindre utsträckning.
Tyvärr visade den norska statistiken just det faktum som Ericsson skriver här, detta fungerar tydligen som ett rött skynke för Ericsson. Den medelålders vite mannen skall ju alltid helst vara skurken, detta p.g.a. någon dunkel historisk skuld. Vidare i artikeln.
Andra som inte är överrepresenterade är personer från Bosnien, Polen, Ryssland, Afghanistan, Indien, Sri Lanka, Thailand, Turkiet m.fl. länder. Detta bekymrar dock inte Gudmundson nämnvärt.
Och varför skulle detta bekymra Gudmundson? Här faller Ericssons resonemang ner på ren sandlådenivå. Precis alla normalt fungerande personer tycker att det är bra med så få brott som möjligt, människor blir nämligen utsatta för dessa brott. Det är en tanke som aldrig slagit Ericsson som väl lever i sin skyddade miljö, som alla andra verklighetsfrånvända journalister. En hemsk tanke som dyker upp när man läser detta är att Ericsson visar att han drar precis alla immigranter över samma kam, men så illa kan det väl ändå inte vara? Vidare i artikeln.
Vad händer om vi bryter ner statistiken? Vilka siffror får vi om vi jämför illitterata, arbetslösa unga norrmän med motsvarande invandrargrupp?
Vi får sannolikt samma mönster, fast svagare, visar svensk statistik från BRÅ 2005. Vidare i artikeln.
Att de sämst ställda grupperna i samhället alltid har varit överrepresenterade i den traditionella brottstatistiken, nämner inte Gudmundson ett ord om. Att socioekonomisk status skulle vara en viktig parameter i sammanhanget, tycks inte bekymra honom det minsta.
Gudmundson nämner inte att de sämst ställda alltid varit överrepresenterade i brottsstatistiken för att alla redan vet detta och därför att det inte var det som Gudmundsons artikel handlade om. Att en förmögen finansvalp från Östermalm sannolikt inte ägnar sig åt personrån av mobiltelefoner är ingen stor nyhet eller överraskning för någon. Det är dock ingen tröst för den som blir utsatt för personrån. Även om man tar hänsyn till socioekonomisk status så är visa grupper av immigranter överrepresenterade, detta visade den undersökning BRÅ gjorde 2005. Till sist i artikeln.
När Per Gudmundson, med grumlig statistik som verktyg, försöker vinna billiga populistiska poäng, framstår han som inget annat än rasist och Jimmie Åkessons handgångne man. Något som i grunden borde oroa SvD:s redaktionsledning. ”Vi och dom” diskussioner leder aldrig till något konstruktivt och är djupt ovärdiga… inte minst SvD:s ledarsida
Ja vi konstaterar att är man svensk journalist så är SD mycket hemskare än de som ägnar sig åt våldtäkter och andra sådana sysslor. Vi struntar som vanligt i brottsoffren, annat än som nyhetsstoff. Minsta kritik eller analys av immigrationens effekter så är man Åkessons handgångne man, men Åkesson råkar vara den enda partiledaren som tar upp problemen i dag. Tyvärr så visar sig svenska journalister vara Reinfeldts handgångne män alltför ofta. Ericsson förnekar inte sin journalistiska tradition när han i en mening får in både "rasist" och "populist".
Finns det i själva verket inte ett hot i Ericssons "borde oroa SvD:s redaktionsledning"? Tycker du fel skall du sparkas från ditt arbete, tycker du inte att mångkultur är ett ställföreträdande paradis så har du inte på en tidning att göra utan skall helst rullas i fjäder och tjära samt köras ut från landets respektabla redaktioner, det är vad Ericsson säger. Man undrar vad ordet "populist" egentligen betyder och vem som egentligen är detta. Från börjar var journalistens uppdrag att visa just på det Gudmundson gjorde, men det var länge sedan, det var innan "sanning" blev lika med den politiskt korrekta diskursen.
Länk Secund Opinion.
Länk SvD Gudmundson
35 kommentarer:
Tack för att du slaktar åsiktshegemonisterna, en efter en. Det ger dig nästan ett heltidsjobb. Men till sist ska du se att de är avverkade hela bunten!
Det de ägnar sig åt är helt enkelt att sprida kulturmarxismen. Politiskt korrekthet är en synonym för kulturmarxism, som är den våta filt som dessa apologeter med näbbar och klor ägnar sig åt att sprida och samtidigt strypa yttrandefriheten. Läbbigt!
Bra skrivet! Men detta är lite störande:
----------
"Ericsson visar att han drar precis alla immigranter över samma kant,"
---------
Man drar ju inte över en kant utan över en kam. Okunniga ungdomar brukar dra över en kant och vi gamlingar drar över en kam.
Är inte du lärare?
Rune
Jo, borde rättas till...
"socioekonomisk status" - jamen så her, da:
"Mænd af udenlandsk herkomst er mere kriminelle end gennemsnittet. Men der er kæmpe forskelle på grupperne."[..]
"Opgørelsen er renset for socioøkonomisk ulighed og viser, at også tyrkere, somaliere og pakistanere er cirka dobbelt så kriminelle som gennemsnittet af de mænd, der bor i Danmark."
http://www.b.dk/danmark/palaestinensere-mest-kriminelle
Det här med att säga att någon "tystar debatten" är ju någonting som är en nagel i ögat på PK. De raljerar över att det visst inte finns något åsiktsförtryck "du får ju säga vad du vill"
Men om vi skulle ta och problematisera den förenklingen. Sant är att staten går inte in med poliser och arresterar de som inte tycker som "man ska". Men denna populistiska fördumning av debatten som PK håller på med är ett annat sätt. Det gäller att aldrig diskutera frågan i sak, utan det gäller att lyfta fram upplevda föreställningar om meningsmotståndarens person.
Som i detta falla med Gudmundsson. Det startades en veritabel bombmatta av "fördömanden" och åsikter om Gudmundsson som person eller om SvDs "dunkla avsikter". Några enstaka bloggare (t.ex. ligator) försökte dock att vara vuxna, men i stort sett gällde det för alla att positionera sig och visa att man står på "rätt" sida. Om man inte gör det med en fobikers iver så riskerar man att hamna i samma fålla som "främlingsfientliga".
Jag ser många likheter med ett annat fall av människor som vågat gå emot strömmen: Dixie Chicks i USA som var så politiskt inkorrekta att de vågade säga att de skämdes över att vara som samma delstat som Bush. Reaktionerna mot Gudmundssons artikel liknar i mångt och mycket de konservativa högerfanatikernas.
Jag har länge varit bekymrad över den frispråkige Gudmundsons framtid på SvD men att starta ett drev mot en journalist är förstås inte lika enkelt som mot t ex rikets statschef.
Suveräna och avklädande kommentarer, Robsten.
Allemand
Återpostar detta från SO:
0. Ja, de flesta brott i Norge begås av Norrmän. Det beror på att de flesta i Norge är... Norrmän. Det intressanta här är hur den förda invandringspolitiken förändrar brottsstatistiken.
1. "Socioekonomisk status" är inte någon sorts magiskt fenomen som får högre brottslighet att försvinna.
Det gäller i synnerhet som invandringen hittills lett till en kraftig ökning av antalet människor med låg socioekonomisk status.
Om den högre brottsligheten beror på att invandringen ökar fattigdomen eller på att invandringen ändrar kultur och normer är inte särskilt intressant för den som blir nedslagen eller rånad. Båda fenomenen, ändrade normer och ökad fattigdom, borde bekymra våra forskare, journalister och politiker.
Att det inte bara är ekonomiska faktorer som spelar in tyder dock mycket på, i synnerhet de tidigare genomförda analyserna av BRÅ, tillsammans med de massiva skillnaderna vi kan se mellan olika grupper av invandrare som alla kommer från mycket fattiga länder.
2. Att koppla isär de levnadsmönster som leder till fattigdom respektive brottslighet är svårt, för att inte säga omöjligt.
Den som exempelvis växer upp i ett område som domineras av kriminella gäng och där dåliga värderingar är förhärskande kommer att löpa förhöjd risk att bli såväl lågutbildad, fattig och brottslig.
Exakt hur orsakssambanden ser ut vet ingen i dag. Tyvärr antas det ofta implicit i debatten att det är trivialt att både identifiera de bakomliggande mekanismerna liksom möjliga lösningar. Så är dock tyvärr inte fallet.
"Den medelålders vite mannen skall ju alltid helst vara skurken"
En slutsats även tokfeministernas fiende nr 1 Pär Ström ofta kommer fram till på sin blogg. Det är en kombination av oikofobisk rasism och mans- och åldersförakt som ligger i tiden.
Att i skrift och tal offentligt ösa ur sig saker som "alla dessa gamla (vita) gubbar i maktpositioner…" är sorgligt nog ett fullt legitimt sätt att ge utlopp för sitt förakt mot vita äldre män om de har någon form av makt och då blir själva maktpositionen en ”ursäkt” för ett infantilt mans- och åldersförakt och omvänd rasism. Den omvända rasim är ju ofta tecken på den psykiska försvarsmekanismen Förskjutning (förakt och vrede överförs från det egentliga objektet till något som ses som mer lämpligt).
Vem vågar öppet och offentligt säga "alla dessa GAMLA KÄRRINGAR som dominerar inom socialtjänsten och andra sociala institutioner borde ersättas av fler män"?. Nja, det skulle kanske funka om man syftade på invandrarmän eller färgade män!
Tokfeminism a la Schymann och multikultifanatism går hand i hand och använder samma neurotiska retorik.
Den norska rapporten visar att vissa invandrargrupper är starkt överrepresenterade i brott och Gudmundsson presenterar den ju bara rakt av i SvD utan att föreslå varken repartiering av invandrare eller totalstopp av invandring. Det provokativa och ”förfärliga” är att han häver ur sig att ”Det bästa vore om de ledande partierna tog väljarnas oro på större allvar”.
Detta gör alltså Gudmundsson till ”Jimmy Åkessons handgångne man” i Bengt Ericssons ögon. Gudmundsson är i så fall även 350 000 SD-väljares ”handgångne man” PLUS de ca 40 % av svenska folket som vill begränsa invandringen, dvs ”nästan halva Sveriges handgångne man”. Det vet Gudmundsson och sådana som Bengt Ericsson vet att Gudmundsson vet och det gör dem inte mer ödmjuka - varken inför Gudmundsson eller inför kalla fakta om invandringens konsekvenser - utan tvärtom…
Bengt Ericsson frågar ” Vilka siffror får vi om vi jämför illitterata, arbetslösa unga norrmän med motsvarande invandrargrupp?” Är det inte typiskt av litterata och självutnämt ”bildade” B-lagsjournalister att betrakta arbetslösa unga VITA män som ”illitterata” och obildade?
Och hans nästa retoriska fråga ”är brottsbenägenheten bland iranska överläkare högre än hos de norska kollegorna” besvarar frågan vilken typ av invandrare vi helst ska acceptera: De som tillför landet någonting positivt och inte betrakta somaliska analfabeter och marockanska våldtäcktmän som kulturberikare och ”nybyggare”.
Nästa fråga är så korkad att man tar sig för pannan ” Vad betyder det att bland lika många åtalade, så fälls procentuellt fler invandrare än infödda”. Om inte rättsväsendet är helt korrupt så frias väl de oskyldiga och man fäller de skyldiga för att de finnes vara just skyldiga, men han vill tydligen att domstolarna skall införa någon sorts 50/50-regel, lika många svarthåriga som lintottar skall fällas.
Vem var det som var illetterat…?! Och rasist?
"Vem vågar öppet och offentligt säga "alla dessa GAMLA KÄRRINGAR som dominerar inom socialtjänsten och andra sociala institutioner borde ersättas av fler män"?"
ähummm...jag har i all ödmjukhet föreslagit att vi bör verka för fler män i våra förskolor, som en punkt i det skolpolitiska programmet. Det är väl med ett lite annat språk, samma sak som du skrev?
Jag håller med dig Robsten men det tycker jag verkar vara en fråga i jämställdhetsdebatten som inte tas upp så mycket. Även de rödaste rödstrumporna anser säkert att kvinnor är bäst lämpade att ta hand om barn i förskoleåldern. Kvinnor anses ju vara mer sensibla, förstående, har större empati och psykologsk insikt vilket jag antar är av är största vikt för små barn. Det är först i mellanstadiet som elverna kan stå ut med manliga lärares kantighet.
Könsmässigt blandad personal är bäst. Nu är det sådan brist på män att när det kommer in en elektriker på en förskola så flockas alla pojkar direkt runt elektrikern, som knappt får jobba i fred.
Tack Allemand ;-)
Riktigt bra Robsten, du levererar 9 gg 10gg.
Imponerade att du orkar sitta och såga sönder dylik dynga som Ericsson häver ur sig.
Själv skulle jag kasta datorn i väggen av ren ilska.
Tummen upp.
Tack anonym, går väl lite på rutin antar jag.
Det är ju ur nationell synpunkt ointressant om vissa invandrargruppers överrepresentation vad gäller brottslighet beror på socioekonomiska faktorer, tidigare upplevelser, taskig barndom, eller om de satt snett på pottan. Det kan ju kanske ha visst intresse rent sociologiskt, men för en nation med minsta självbevarelsedrift ser man till att undvika invandring av folk som, oavsett orsak, har hög risk för kriminalitet. Så dock inte i det land som lider av godhetskomplex, dvs Sverige. Men så går det också snabbt utför. Nyss rapporterade nyheterna om skottlossning i centrala Norrköping, med flera skadade.
ha ha...snacka om att lemlästa ett fån med ord, fast han bad verkligen om det!
Fattar inte vad det är för fel på alla dessa beskyddare av invandrarbrottslingar....men det finns nog nån förklaring till det oxo!?
Du är verkligen påläst och fenomenal att kritisera och referera, men det finns givetvis en enorm erfarenhet bakom!
Hänger mest på "flumbloggarna", men fortsätter att följa dina inlägg. Har svårt att hitta skarpa invändningar, i missbruket av av begreppet "populism" instämmer jag 100 %. MEN …
- är "massinvandringen" orsaken till alla problem ?
- finns det inte andra frågor ( i din värld) som upprör lika mycket ?
- går det att sätta naiv inställning till fördelarna med öppna gränser i ett större sammanhang ?
Eric
- som forrtfarande gillar att stå på Medborgarplatsen bland människor av annan hudfärg.
Hänger mest på "flumbloggarna", men fortsätter att följa dina inlägg. Har svårt att hitta skarpa invändningar, i missbruket av av begreppet "populism" instämmer jag 100 %. MEN …
- är "massinvandringen" orsaken till alla problem ?
Definitivt inte!
- finns det inte andra frågor ( i din värld) som upprör lika mycket ?
Massvis, just nu läser jag om kommunaliseringen av skolan, som nog var ett gigantisk misstag.
- går det att sätta naiv inställning till fördelarna med öppna gränser i ett större sammanhang ?
Jo, samhällsklimatet, politiska utvecklingen efter kriget, Hägerström etc. etc.
Eric
- som forrtfarande gillar att stå på Medborgarplatsen bland människor av annan hudfärg.
jag har inga problem med det heller.
"Det är ju ur nationell synpunkt ointressant om vissa invandrargruppers överrepresentation vad gäller brottslighet beror på socioekonomiska faktorer"
Jag tror en anledning är det vakuum som uppstår mellan två kulturer. Föräldrarna får inte tillrättavisa enligt hemlandets kultur, och vet inte hur man tillrättavisar enligt vår kultur, alltså blir det ingenting. Sedan vet jag inte hur föräldrarna beskriver sitt nya hemland för sina barn.
@Eric Secher:
"som forrtfarande gillar att stå på Medborgarplatsen bland människor av annan hudfärg."
Tycker du alltså på allvar att det räcker med att folk har olika hudfärg för att det ska upplevas som roligt?
"går det att sätta naiv inställning till fördelarna med öppna gränser i ett större sammanhang ?"
Förstod inte den frågan riktigt men det skulle vara kul om man åtminstone kunde åka runt i Europa utan krånglet med EU-pass. Tyvärr har invandringen medfört att gränserna måste stängas och någon riktig fördel med schengen-avtalet kan vi titta i månen efter.
Öppna gränser är annars inget nytt. Redan i början på 1900-talet kunde arbetsgivare plocka in strejkbrytare från Europa för att hålla nere lönerna och knäcka fackföreningarnas protester för drägliga arbetsvillkor.
Robsten.
Tack för bra/glädjande svar.
På vilket sätt förklarar "samhällsklimatet" att man underskattar svårigheterna med invandring ? Vilket samhällsklimat ?
Kulturellt vakum -intressant. Finns inte samma vakum, oförstående, också mellan grupper av (icke invandrade) svenskar, mellan individer i en grupp, mellan alla människor ? Är det inte i alla lägen en utmaning att försöka överbrygga oförstående ? Eller skall rädslan för det främmande vara det som styr ?
Konkret är idéen att bosätta sig i en invandrartät förort alldeles utmärkt. Har du den erfarenheten ?
z999
Ordet roligt har jag inte använt.
Olika hudfärg är uttryck för olika bakgrund, annan kultur, för det annorlunda. Enligt ovan - jag vill inte vara rädd för det som annorlunda, därför gillar jag att stå på Medborgarplatsen. Men, också enligt ovan, det krävs mer.
Eric
@Eric Secher
"Ordet roligt har jag inte använt.
Olika hudfärg är uttryck för olika bakgrund, annan kultur, för det annorlunda."
Så när du står där på Medborgarplatsen så ser du till exempel Egyptens pyramider, Ankaras basarer, Golestanpalatset i Teheran och Taj Mahal framför dig? Och upplever dofterna från Alhambras trädgårdar, hör folkvimlet i Bombay mm ?
Om du är en väldigt berest person som besökt större delen av världens länder så kan jag förstå att alla granna hudfärger väcker minnesbilder och andra förnimmelser från världens alla hörn. Annars är upplevelsen av andra kulturer bara en illussion, kanske en sorts självsuggestion.
Hur upplever man någons bakgrund genom att bara titta på personens hudfärg och ev. exotiska klädsel? Enligt min erfarenhet krävs det att man lär känna invandraren ifråga och att denne har en massa intressanta/spännande saker att berätta vilket de väldigt sällan har, kanske för att de funkar precis som vi pursvenskar i de flesta frågor (undantag: troende muslimer).
För att vara ännu mer konkret: Jag har känt många iranier och därigenom fått lite kunskap om Iran och deras bakgrund men det är ändå väldigt sällsynt att de håller långa tal om sin bakgrund, sedvänjor, historia och traditioner.
Vill man få kunskaper och insikt om andra kulturer får man ta sig dit där den finns och det är nog inte på Medborgarplaten precis :-).
Kanske detta är den stora känslomässiga skillnaden mellan multikultianhängare och massinvandringskritiker, känslan av spännande kulturberikning bara för att invandrare ser aningen annorlunda ut i hudfärg och klädsel.
"På vilket sätt förklarar "samhällsklimatet" att man underskattar svårigheterna med invandring ? Vilket samhällsklimat ?"
Ett samhällsklimat där dagens immigrationspolitik och mångkulturprojektet är det ena som gäller och det som beskrivs som humant och modernt. Ställer man sig tveksam till detta så blir man misstänkliggjord, man vill stänga gränsen och resa murar, man vill ha total isolering (insinueras det). Det är ett klimat där det ligger en skuld i kappsäcken, kanske från andra världskriget rentav och kolonialtiden. Den vite mannen bär på en diffus skuld att betala.
Därefter kom detta med mångkulturen som högsta politiska mode, sociologen Chrostopher Lasch beskriver det så här i "Eliternas uppror".
"De äregiriga anser att ett liv på rörlig fot är priset de skall komma framåt. Det är ett pris de glatt betalar eftersom de förknippar idén om hemmet med nyfikna släktingar och grannar, småsint skvaller och dammig konvenans. De nya eliterna gör uppror mot ”Medelamerika” så som de föreställer sig det: Människor som är efterblivna på det tekniska området, politiskt reaktionära, bigotta i sin sexualmoral, med medioker smak, självbelåtna och trångsynta, tråkiga och gammalmodiga. De som vill bli medlemmar i den nya intelligensaristokratin dras till kusterna, vänder ryggen åt landets hjärta och odlar kontakter med den internationella marknaden i snabbrörliga pengar, glamour, mode och popkultur. Man kan undra om de överhuvudtaget uppfattar sig som amerikaner. Patriotism står förvisso inte högt på deras lita över dygder. Att vara mångkulturell passar dem däremot perfekt. Det manar fram en angenäm bild av en global basar där exotisk mat, exotiska kläder, exotisk musik och exotiska stamseder kan avnjutas i en enda röra utan att någon höjer på ögonbrynen och utan att man behöver binda sig för något. De nya eliterna trivs bara på resande fot, på väg till en konferens på toppnivå, till det storslagna öppnandet av en ny franchiseanläggning, till en internationell filmfestival eller till en semesterort som ingen annan har hört talas om. De betraktar världen med turistens blick, ett perspektiv som knappast stimulerat ett lidelsefullt engagemang för demokratin."
Samt
"Vi tycker synd om dem som lider och vi tycker allra mest synd om dem som lider så att det syns, men vi hyser respekt för dem som vägrar exploatera sitt lidande för att få medömkan. Vi respekterar dem som är villiga att ta på sig ansvaret för sina handlingar, som underkastar sig krävande och opersonliga normer som tillämpas opartiskt. I dag tror många, åtminstone den vårdande klassen, att normer i sig är ett utslag av förtryck, att de ingalunda är opersonliga utan diskriminerar kvinnor, svarta och minoriteter i allmänhet. Vi får höra att normer avspeglar döda vita manliga européers kulturella hegemoni. Medkänslan tvingar oss att inse orättvisan i att påtvinga dem alla andra.
När medkänslans ideologi leder till sådana orimligheter är det dags att ifrågasätta den. Medkänslan har blivit föraktets mänskliga ansikte. En gång i tiden innebar demokrati motstånd mot all sorts dubbelmoral. I dag accepterar vi dubbelmoral – som alltid en biljett till andra klassens medborgarskap – i den humanitära inställningens namn. Nu när vi upphört att försöka höja den allmänna kompetensnivån – demokratins gamla innebörd – nöjer vi oss med att institutionalisera kompetensen i den vårdande klassen, som lägger beslag på sysslan att ta hand om alla andra."
Översätt Amerika med Europa såklart, eller Sverige.
"Kulturellt vakum -intressant. Finns inte samma vakum, oförstående, också mellan grupper av (icke invandrade) svenskar, mellan individer i en grupp,"
Nej, du missförstår mig. Det uppstår ett kulturellt vakuum när en familj lämnar sitt land och sin hemkultur, och inte får t.ex. använda de metoder som hemlandet påbjuder för uppfostran, men ännu inte tagit till sig vår kultur.
Så vi och dom är ute alltså. Jag hoppas Ericsson inte nämner det för en feminist. De skulle lyncha honom. Eller så är han bara emot "vi och dem" i vissa sammanhang och stödjer det i andra men så inkonsekvent kan han väl inte vara?
Skulle det göra nån skillnad om 50 eller rent av 75 procent av t.ex somalierna vore brottsbelastade, och i så fall varför? Både Gudmundsons apologeter och belackare borde ta och fundera noggrant på den frågan.
Min åsikt är att frågan om invandrares brottslighet är en pseudo-fråga som möjligtvis kan stärka moralen hos de redan frälsta. Visst finns det en överrepresentation, även om man justerar med hänsyn till andra variabler som socialgrupp etc, men i absoluta tal är problemet rimligtvis litet jämfört med att de inte jobbar för sin försörjning. Brottslighet i sig är ett stort problem som skadar samhället, men det problemet kvarstår till 90 procent även med samtliga invandrare repatrierade.
Robsten.
Intressant, igen. Skuld kanske är ett nyckelord. Och fortsätter instämma i talet om om hyckleri och dubbelmoral. Hänger inte riktigt med i "medkänslans ideologi".
Egna erfarenheter ? Grunden för ditt ställningstagande ?
Stig.
Jag har en ärlig strävan att förstå, du ger en nidbild av den önskan. Och du väljer att inte citera den sista meningen, att det inte räcker med att stå på Medborgarplatsen.
Ja just det, du tänker på det sista Lasch-citatet. Ja, den är svår, ryckt ur sitt sammanhang märker jag nu. ...Jamen vänta nu...jag läste precis en artikel som illustrerar medkänslan ideologi utmärkt väl, vilken tur!! Läs denna så förstår du precis, skriven av en invandrad feminist. Det här är ett citat ur artikeln
" Alla vägar ledde mig till föreningar som jobbar med invandrarkvinnor, eller rättare sagt till föreningar som tar hand om invandrarkvinnor. Ett exempel är riffi, Riksförbundet internationella föreningar för invandrarkvinnor i Sverige. I varje förening jobbar två, tre snälla pensionerade svenska kvinnor med rötter i sextiotalets vänstervåg och med erfarenhet av solidaritetsarbete för tredje världen. Godhjärtade kvinnor som bjuder på kaffe och bulle och blir rörda när de lyssnar på de starka invandrarkvinnornas berättelser om vad de varit med om.
De flesta av dem jobbar ideellt och kämpar för att försvara det statliga bidraget för sin verksamhet."
Samt
"Jag sa att vi inte kunde göra så mycket på egen hand. I stället skulle man kunna samarbeta med svenska kvinnoorganisationer, och bilda nätverk för vänskap och stöd, för att utbyta kunskap och erfarenheter, för att diskutera kvinnofrågor och jämställdhet. Vi kunde till och med komma med förslag till politiker om hur de här kvinnorna ska kunna komma in i samhället och få ett arbete – det nästan viktigaste steget till jämställdhet. De svenska kvinnorna blev alldeles imponerade av mitt "engagemang" när de hörde mina synpunkter, men ingenting hände.
Efter ett tag förstod jag att problemet ligger någon annanstans och att vi tänker och pratar i olika världar. Jag förstod att de här verksamheterna egentligen bygger på samma inställning som västländernas biståndspolitik. En överhet som hjälper underordnade med sina fina bidrag, inte någon hjälp eller något samarbete på samma plan."
Läs hela artikeln och säg sedan att du inte förstår "medkänslans ideologi", artikeln är lite för lång, man får understundom skumma.
http://www.bang.se/artiklar/aldre/de-osynliga-systrarna-1999-06-01
INGA ORD BEHÖVS ELLER DEBATT!
Se bara på norsk statlig TV.
Norge som bara har en stilla fläkt av de svenska problemen talar klarspråk och tar till åtgärder mot problemen. De har också en socialdemokratisk regering som för en politik som vi bara skulle drömma om i Sverige.
SVERIGE SOM 1984 FÖRLJUGENHETENS LAND.
Alla snart 300000? (ständigt växande antal)svenskar i Norge häpnar över de norska nyheterna och deras rapportering också om Sverige!!
De kommer att rösta på SD garanterat.
När ska bubblan spricka?
Varför ville inte SVT sända de norska och danska kanalerna i vårt basutbud vilket var länge en vision i Nordiska rådet.
Här har vi svaret!
http://www.youtube.com/watch?v=e5JVkObNIsM
http://www.youtube.com/watch?v=NQaZ4nE4CLc
Erik Eriksson
Folkhemssosse
@Eric Secher:
"Ordet roligt har jag inte använt."
Jag tillhör extremhögern och som du vet så bygger vi vår uppfattning på förutfattade meningar :-)
Men du upplever det som något påtagligt positivt i alla fall? Och att det skulle vara skillnad om alla hade samma hudfärg? Personligen känner jag mest likgiltighet när jag ser folk med annan hudfärg men jag är präglad av att jag träffar väldigt många utanför den svenska etniciteten.
"Olika hudfärg är uttryck för olika bakgrund, annan kultur, för det annorlunda."
Inte speciellt annorlunda när man träffar dom i Sverige. Hippierörelsen i Sverige byggdes av svenskar och var bra mycket mer annorlunda än vad invandrare haft att komma med. Att många invandrare lever i enklaver i samhället med "hederskultur" och egna normer och lagar är inget som framgår när man träffar på invandrare rent allmänt "ute på stan".
"Enligt ovan - jag vill inte vara rädd för det som annorlunda, därför gillar jag att stå på Medborgarplatsen. Men, också enligt ovan, det krävs mer."
Jag förstår inte riktigt varför någon skulle vara rädd för invandrare när de träffar på dom på det sättet. Visserligen kan det vara klokt att undvika att promonera i invandrartäta förorter på kvällarna men det är väl inte den typen av rädsla/försiktighet du är ute efter?
"jag vill inte vara rädd för det som annorlunda, därför gillar jag att stå på Medborgarplatsen"
Jag kan vara "rädd" eller avvaktande för det som är annorlunda. Träffar jag en stor hundras jag inte känner igen är jag avvaktande, jag vet inte hur beteendemönstret hos denna ras är. Jag är avvaktande för människor från främmande kultur jag inte vet något om. En "ond" människa från den etnisk svenska gruppen identifierar jag ofta med lätthet (jag anser min förmåga därvidlag ligger över genomsnittet) jag kan inte göra samma identifikation på en människa som kommer från en helt annan kultur. Känner jag inte kulturen är jag försiktig och försöker förstå dels kulturen, dels människorna bakom kulturen, innan jag rusar fram för en björnkram.
Jag förhåller mig avvaktande till etniska svenskar om de närmar sig mig och jag inte kan identifiera dem som t.ex. "hemmafru", "arbetande kvinna i karriären med hämtning på dagis, matlagning och en massa annat", "familjefar i karriären med krävande barn" etc etc. En illa klädd människa som rör sig över gaturummet planlöst med flackande blick låter jag inte komma nära mig.
Jag har oerhört många positiva erfarenheter av medmänniskor, och en del dåliga. Många människor är goda, dock inte alla. Inte i någon etnisk grupp sannolikt.
Z999 o Robsten.
Glad att jag provocerade med " att stå på Meborgarplatsen" - har fått mycket tillbaks.
Hyckleri förblir väl nyckelordet. Vill så gärna tro man har goda, välmenande avsikter, men tveksamt om det håller för någon granskning. Som Susan B ( i BANG) och ni båda är inne på handlar det mer om ett utifrån - ovanifrån-perspektiv.
Läste i Etiopien Graham Hancocks (mångårig östafrika-rapportör, bl.a) " Lords of Poverty", som tar ett strupgrepp på international aid business. Han går ett steg längre. Det handlar inte bara om att naivitet, hyckleri och okunskap. Utan också om onda avsikter, att utnyttja den svage för egna ändamål.
Att låtsas att man bryr sig om invandrare/andra ger kanske inte klirr i kassan (som aid-business), men det möjliggör och förlåter fortsatt egoism/individualism/tänk bara på dig själv.
Beskrivningen av hur man kan förhålla sig till "det annorlunda" är vacker. Nästan präktig :-)
Eric
Jag har efter många måndaders bloggtorka skrivit ett inlägg angående denna debatt. Ni är välkomna in och läsa.
Skicka en kommentar