I en artikel på SvD så står det att Sverige har sämst utveckling i Europa vad gäller utvecklingen av rattfylleri. I de andra länderna så minskar rattfylleriet medan de ökar i Sverige. Statistiken innehåller en del dolda fel, som att det inte står något om från vilken nivå rattfylleriet ökar i Sverige och vid vilken nivå den sänks i många andra länder. Det är ju lättare att sänka antalet rattfyllerier om de från början ligger på en mycket hög nivå naturligtvis. Dessutom så har vi som det står i artikeln en mycket låg promillehalt som gräns i Sverige jämfört med många andra länder vilket snedvrider statistiken. Trots allt så är utvecklingen i Sverige inte bra, det står att 40 % av dem som omkommer i trafikolyckor i Sverige är alkoholpåverkade. Så långt är allt klart, men så kommer vi till vad som är fel och vad som skall göras för att minska denna olyckliga trend. Här talar vi om allt utom det väsentliga, enligt SvD säger Claes Tingvall,
- 99,8 procent av all trafik är nykter och 0,2 procent är onykter. Men den lilla procentdelen står för en fjärdedel av allt elände. Teknologin är det sista steget. Bilen ska inte gå att starta när man är onykter. Fler alkolås eller något annat alkosystem tror jag är den bästa åtgärden så att vi kan närma oss 100 procent nykter trafik.
Här talar man återigen om tekniska hjälpmedel för att åtgärda problem. Vi har i dag i princip ingen trafikövervakning av polis i uniform. Jag cyklar varje dag till jobbet och det var många år sedan jag någonsin såg en trafikpolis. Det är sällan man ser någon som man direkt misstänker vara onykter i trafiken men var och varannan bil kör en 20 km/t för fort. När vägverket gjorde några arbeten efter min väg till jobbet så mätte de hastigheten hos den förbipasserande trafiken. Yrkestrafiken körde i SNITT 17 km/t för fort, det gällde alltså enbart yrkestrafiken med långtradare och lastbilar främst, inte en trafikpolis sågs i sikte under den perioden. En ung flicka kördes ihjäl efter denna väg, hon blev påkörd när hon var på väg till skolan och skulle plocka upp en tappad vante när hon blev påkörd. Smällen var så kraftig att hon kastades iväg 25meter. Jag kom precis efter med min cykel och fick se en helikopter landa på vägen mitt framför ögonen på mig, bredvid lår en död flicka i 14 årsåldern. Efter olyckan så diskuterades alla åtgärder förutom att utöka en obefintlig poliskontroll av trafiken.
Varför diskuteras alla åtgärder förutom den mest naturliga, en någorlunda hyfsad polisövervakning av trafiken? Ja, jag vet, det kostar pengar, men att inte ens diskutera saken, är det förbjudet? Det nämns ibland att vi håller på att hamna i ett övervakningssamhälle där medborgarna alltid är övervakade, det gäller i alla fall inte ute på våra vägar, där är övervakningen lika med noll. Nä du Tingvall, skall vi minska olyckorna på våra vägar så krävs det trafikpoliser i slutänden, jag vet att det kostar pengar, men är det därför du inte ens nämner det.
ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ
5 kommentarer:
Jag håller fullständigt med dig! En mer omfattande trafikpolisstyrka skulle inte bara hålla koll på eventuellt onyktra förare, utan också andra fartdårar plus att om andra brott begås runt om i städer och på vägarna så finns det fler bilar ute, vilka snabbare kanske kan ta sig till en plats eller ta upp en jakt. En större trafikpolisstyrka är mer effektiv och mer "skrämmande" (kommer inte på ett bättre ord) än vad fartkameror är. Det finns bara fördelar med poliser på vägarna! Sedan kan jag tycka att alkolås är en bra teknisk komplement, särskilt på större fordon, som transportlastbilar, passagerarbussar etc.
SvD skriver en artikel om att alkohol är en stor orsak till elände i trafiken. Det skulle sitta fint med en debatt om var trafikpolisen spenderar sina resurser. I dag är de kontroller man ser utmed vägarna mestadels hastighetskontroller, ofta på motorvägar.
Att alltför höga hastigheter inte är det största trafikproblemet är det ingen som diskuterar. Dessa kontroller genomförs förmodligen eftersom det är ganska lätt att ta fast fortkörare; ett par poliser kan bötfälla många per dag. Rattonyktra däremot är inte lika attraktivt att jaga eftersom det kräver en större insats och man fångar endast ett fåtal; det syns inte lika tydligt i polisens statistik över uppklarade brott.
Ett bevis på den snedvridna debatten är att både Robsten och Carolina direkt börjar raljera om hastighetsöverträdelser när en artikel om trafikosäkerhet i samband med alkohol skrivits.
En djupstudie från vägverket visar att 0,6% av dödsolyckorna berodde på hastigheter som vida överskred hastighetsbegränsningen (självmord var fyra gånger högre, drogpåverkan var orsak till 18 gånger fler dödsfall).Referens: "www.vv.se/filer/publikationer/rapport1.pdf"
Tredje gången gillt. Första gången böter, andra gånger finkan och tredje blir du utan körkort för gott. Då skulle man slippa åtminstone Gahrton i trafiken.
Alla som kör bil på fyllan är potentiella mördare. Alla som dricker och sen kör bil är ansvariga för konsekvenserna, inte staten, polisen eller ett system.
Vi kan inte peka ut potentiella alkoholister men vi kan som medmänniskor hjälpa till och sträva efter nolltolerans och säga nej varje gång vi ser någon som är på väg att köra på fyllan. Ansvaret ligger hos dig och mig
Simon
Att vi börjar "raljera" om hastighetsöverträdelser beror på den obefintliga poliskontrollen, som också påverkar rattonykterheten. Slutsatsen jag drog var att man enbart sökte tekniska lösningar, inte ökad polisövervakning, antingen det rörde sig om fyllekörningar eller fortkörningar.
Du har fullständigt missförstått undersökningen, jag läste den nu och det var ETT fall där de med säkerhet kunde konstatera som VIDA översteg hastighetsgränsen, hur tror du de kollar hastigheten när en kollision redan skett? Om nu i princip inga bilar håller hastighetsgränserna vore det ett mirakel om enbart olyckor skedde med bilar som verkligen håller hastighetsbegränsningarna, då skulle vi gå ut och säga "håll inte hastighetsbegränsningarna, då krockar ni, kör för fort".
Skicka en kommentar