onsdag, november 21, 2007

Moderaterna börjar samarbeta med SD


Det sker enligt SvD i Karlskrona där Moderaterna gjort upp med SD i skolpolitiken. Egentligen inget anmärkningsvärt i det men partiledningen för M med Reinfeldt i spetsen har utfärdat ett påbud där varje samarbete med SD bannlyses. Anmärkningsvärt är också att Reinfeldt betraktar SD:s agerande som ett försök att "ta sig in i värmen". När ett politiskt parti sysslar med politik och de kommunala företrädarna försöker göra sitt jobb är det alltså ett suspekt försök att ta göra sig rumsrena. Så här säger Reinfeldt i SvD,

- Det handlar om ett invandrarfientligt parti som inte delar våra värderingar på en rad områden. Nu är det upp till de moderata kommunpolitikerna i Karlskrona att tolka vad vi i partistyrelsen slagit fast.

Jag min arma tok trodde att olika politiska partier skulle stå för olika ideologiska värderingar. Nu är det ju så att alla riksdagspartierna trängs i mitten i svensk politik så man kan ju börja undra. Det kan ändå inte vara ett ideal att partierna börjar stjäla alltmer politiska frågor av varandra och börjar bli svåra att ideologiskt skilja på. Vad gäller "invandrarfientligheten" så är SD emot den massinvandring som nu sker. Jag trodde att det var min demokratiska rättighet att även ha en åsikt om denna politik. Det tycker tydligen inte Reinfeldt.

Länk SvD

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det har alltid varit en avsevärd skillnad mellan kommunal- och rikspolitiker. Det kan föras en relativt fullblodig SD-politik ute i kommunerna, medans det på riks låter helt annat. Detta är väl även ett problem när det skall tages en debatt, kan jag tänka.

Anonym sa...

Ja vad ska man göra, skratta eller gråta åt karln? "Invandrarfientligt"... vilken tur att alla PK-vänner har tre ord att varva med (rasistiskt, främlingsfientligt och invandrarfientligt). Jag vet inte vad ni tycker men jag tror att dessa tre ord kommer att slitas ut till år 2010, så till den milda grad att ingen kommer förstå vad deras ursprungliga innebörd var...