onsdag, februari 20, 2008

Reinfeldt talade inför EU-parlamentet

Reinfeldt visar var han står, det är helt klart. Tyvärr så antar han en liberal ståndpunkt som säkert får Westerberg, den gamla FP-ledaren att mysa. Reinfeldt inkasserade enligt SvD beröm från vänsterfalangen inom parlamentet, de kristna och konservativa grupperna visade motvilja mot hans tal och tankar. Det är solklart att Reinfeldt inte har några konservativa idéer utan har en rent liberal politisk agenda.

Reinfeldt deklarerade att han är för ett turkiskt medlemskap i EU, det visste vi förut men nu är det alltså fastslaget. Reinfeldt uttalade sig om fortsatt utvidgning av EU, han är för en legaliserad invandring och han vill täcka framtida arbetskraftsbehov med invandring. Däremot så uttalade sig inte Reinfeldt mot den flyttcirkus som parlamentet gör mellan Bryssel och Strasbourg.

Knappast i några frågor håller jag med Reinfeldt, han är liberal ut i fingerspetsarna och för öppna fria gränser med migration och stora flyktingströmmar, det är alldeles uppenbart. Det verkar som han och en del övriga i regeringen inte ser alla de problem som detta för med sig. Reinfeldt reagerar tydligen inte heller på att Sverige får ta de största smällarna när det uppstår flyktingströmmar. Visst, han talade om en gemensam europeisk flyktingpolitik, men i slutändan bryr sig ju ingen nation om vad vår bleke statsminister säger när det kommer till kritan och Sverige får som vanligt stå där med Svarte Petter. Reinfeldt är absolut inte mannen som kan avhända sig Sveriges Svarte Petter-kort, det är alldeles uppenbart. Frågan dyker osökt upp allt oftare i sinnet om inte, allt sammantaget, Göran Persson var en bättre statsminister än Reinfeldt för Sveriges väl och ve, må vara att det är lite som pest eller kolera.

Länk SvD

5 kommentarer:

magnus sa...

Den har osökt även kommit att besöka mitt sinne, den frågan! ;-)

Visserligen gillar jag inte sossepolitik med nånannanism och så vidare, men den fundamentalistiska skygglappsliberalism som Reinfeldt representerar är tragisk och livsfarlig. (En blind leder andra blinda?)

Dagens "måste-klipp", detta på Youtube och/eller detta på CNN, tal av Newt Gingrich från förra året (bloggtips: Lionheart).

Anonym sa...

Jag anser helt klart att Persson var en bättre statsminister än Reinfeldt. Och att den socialdemokratiska politiken är och var bättre för Sverige, helt klart. Eftersom alla riksdagspartier delar samma åsikter i invandringsfrågor, finns det alltså inget parti som jag pga det anser vara bättre lämpat. Däremot är jag till vänster ekonomiskt, och i frågor gällande sjukvård, bostäder, privatisering, etc. Men till höger i "disciplinfrågor" gällande anti-flum i skolor, vissa värdefrågor, brottslighet, etc. Hur kan detta vara en sådan motsägelse, och så pass ovanligt, att det inte finns partier som företräder sådana som tycker så här?

För övrigt hoppas jag du är medveten om att din liknelse med Svarte Petter-kortet väldigt lätt av PK-maffian kan missförstås medvetet eller omedvetet, till det att du anser att alla invandrare är kriminella. Själv minns jag knappt det där Kalle Anka-spelet, men jag minns att jag spelade det väldigt mycket när jag var liten :)

Robsten sa...

Jag möter gärna PK-maffian i en diskussion om både det och andra saker. Av någon outgrundlig anledning vill de dock inte debattera med mig;-)

Anonym sa...

Det är maginaliserade svenskar i förorts ghetton som tar de största smällarna när det gäller invandringen. Reinfeltd med övriga PK-maffian sitter i sina invandrarfria bostadsområden och har skygglapparna påsatta.

Anonym sa...

Robsten>>
Ja, men problemet är väl när du citeras när du inte vet om det. Det ger PK-folk vatten på sin kvarn, även om det är lösryckta stycken/kommentarer som i deras sinnen omformas till att innebära något helt annat än den enkla metafor du (antar jag) menade det som. Alla tusentals människor som står i valet och kvalet, de som ej bestämt sig, för att rösta på SD nästa val, är nog mycket känsliga. D.v.s. att de ofta kan tänkas lystra till negativa skriverier om SD och folk med åsikter som går i linje med SD's. Desto mindre sådana skriverier det ens GÅR att göra, desto bättre! Det är därför jag tycker att retoriken är så oerhört viktig, tyvärr än mer viktig för SD än andra partier, då vartenda uttalande om invandring skall lusläsas med fackla för att kunna hitta rasistiska tendenser.