
Just därför bli jag så mycket mer förvånad när Vilks stoppas från en konstutställning i snapphanarnas Skåne (egentligen inte naturligtvis). Motiveringen från arrangörerna är att de inte vill bli inblandade i debatten om rondellhundarna. Jasså de vill inte bli inblandade i en debatt? Hur var det nu med att provocera, att tänja gränser, att möta våra inre gränser och fördomar och allt annat vi matats med från konstvärlden när de genomfört någon upprörande ”performance” på skattebetalarnas bekostnad?
Är det månne så att Vilks rondellhund väckte debatt på allvar, inte den kvasidebatt om konstens roll i samhället som kanske är den bekväma och önskvärda debatten för vår kulturelit. Blir det debatt på allvar och på ”riktigt” vill man inte längre vara med. Då återstår frågan vem som verkligen behöver möta sina inre gränser och fördomar, publiken eller kulturetablissemanget.
Länk SvD
8 kommentarer:
Suveränt bra skrivet!
tack Z ;-)
Känns som man fick in en vänsterkrok på kulturetablissemanget där, jag vet inte...
Jag tycker det är sjukt när man tycker nån som pinkar, vandaliserar en tåg-vagn eller virar in byggnader i tyg är stor konst. Kultur-radikalerna har helt fel. Historien kommer döma dom hårt. Stor konst är Michelangelo, Rembrandt och Vermeer. Genus-teoretikerna kommer väl gå helt i taket nu but who cares.
Så sant som det är sagt!
Just nu är det i alla fall Robsten som är konstnären. Det här träffade mitt i prick!
Kort, koncist, träffsäkert. Bra skrivet.
Tack Jonte och Andreas, lite beröm värmer alltid, likt vårsolen ;-)
Skicka en kommentar