torsdag, april 01, 2010

Öppet brev från Jimmie Åkesson till landets tidningar

Jimmie Åkesson har skicket ett öppet brev till landets chefredaktörer angående demokratiska principer, yttrandefrihet och tidningarnas demokratiska ansvar. Det är samma principer som jag många gånger skrivit om på denna blogg, principer som nästan aldrig följts. Det har också blivit bättre med tiden måste vi säga, men det är långt ifrån bra och demokratiskt. Eftersom brevet är ”öppet” publicerar vi det här i sin helhet med länk till ”my newsdesk” där det är publicerat.


Bäste/Bästa chefredaktör/ansvarig utgivare,
Jag skriver till dig nu med anledning av den kommande valrörelsen.
Det har sedan riksdagsvalet 2006 pågått en intern debatt bland de större medierna om hur de ska förhålla sig till Sverigedemokraterna. Slutsatserna tycks ha blivit olika, min analys är att vi som en följd av framgångar i val och opinionsmätningar syns mer idag men att det fortfarande äger rum en debatt om debatten. Vissa anser att vi skall exkluderas helt från det offentliga samtalet, andra att vi skall få vara med på samma villkor som alla andra och det finns också de som tror att en negativ särbehandling i medierna är Sverigedemokraternas biljett in i riksdagen.


Därför skriver jag nu detta brev för att ge en enkel syn på hur jag hoppas att mediebevakningen av Sverigedemokraterna kommer att se ut. Inte för att tala om för dig som redaktör eller utgivare hur du skall sköta ditt publicistiska uppdrag, utan för att uttrycka min förhoppning. Den är enkel, jag önskar se Sverigedemokraterna bli behandlade och bemötta på samma sätt som övriga partier.


Vi förväntar oss inte en större bevakning än vad som är rimligt i förhållande till vår storlek, vi förväntar oss inte avsaknad av den kritiska granskning som alla politiska partier underkastas i en fungerande demokrati och vi förväntar oss inte silkesvantar.
Det vi förväntar oss är att vi får synas i program, insändare och debattartiklar, att våra politiska förslag bereds samma utrymme som övriga partiers och att det också kan ske en debatt med våra politiska motståndare i en god demokratisk ton.


Det finns motståndare till oss som har anklagat oss för att söka en roll som martyrer som alla är emot. Det är enligt min uppfattning minst sagt magstarkt att anklaga oss för martyrskap för att vi öppet tar upp hur våra kampanjande medlemmar regelbundet blir misshandlade, hotade och överfallna och för att vi ber om möjligheten att synas på samma villkor som andra partier.


Vänsterextremister har i åratal saboterat våra möten, överfallit våra medlemmar och har även med grovt våld gett sig på ledande företrädare såsom vår pressekreterare och hans flickvän, samt vår ungdomsförbundsordförande. Detta har konsekvent tystats ner och bagatelliserats. Om det är martyrskap att adressera den verklighet mina partiarbetare och kollegor lever under så bär jag gärna det martyrskapet med stolthet, men det är ingenting jag öskar mig.


Det är också ett paradoxalt påstående då det är de som tidigare stängt oss ute och talat nedsättande om oss som nu anklagar oss för martyrskap. Jag önskar inte vara martyr. Jag önskar vara partiledare och ställa mitt politiska budskap mot väljarnas förtroende. Ingenting annat. Men det förutsätter en realistisk möjlighet att få kommunicera mitt budskap, på såväl redaktionellt utrymme som på reklamplats. Och det förutsätter att de pressetiska reglerna respekteras och att önskan om ett demokratiskt debattklimat är ömsesidigt.
Med detta sagt hoppas jag på möjligheten att på samma villkor som övriga partier få kommunicera mitt budskap till väljarna och i öppen och ärlig konkurrens få Sverigedemokraternas förtroende prövat. Jag tackar dig för din tid och välkomnar dig att ta kontakt med mig vid eventuella frågor.
 
Med vänliga hälsningar,
Jimmie Åkesson

Länk my newsdesk

10 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag skrev på en annan sajt, tycker att någon borde korrekturläsa stycket innan det skickas ut.
Allemand

itsweden sa...

Invandring är lönsamt!

Anonym sa...

Intressant i dagens aktuellt. Det handlade om den ökade förekomsten av HIV i landet. Tre grupper omtalades (1) Ungdomar (2) Homosexuella män och (3) Invandrare från länder med hög procent av hiv-smittade.

Man diskuterade endast de två första grupperna, medan grupp tre föregicks med tystnad. Detta trots att vi ser en ökning av TBC i Sverige.

Finns det verkligen ingen vilja att försöka hålla Sverige rent, åtminstone från dylika smittor?

Eller är det för kostsamt eller kränkande att testa dem som vill komma och leva i Sverige?

Jag vet inte, men nu fick jag skriva av mig lite i alla fall.. ;-)

Glad Påsk önskar Paraflex

Anonym sa...

Mångkulturens altare kräver sina offer och så länge det inte drabbar svenskens omedelbara närhet och så länge som man kan freda sig genom att bosätta sig på andra platser och så länge som man kan blunda för fakta. Vårt land som det en gång såg ut kommer aldrig igen.

med sorg

Richard - Vallentuna

Andreas sa...

Håller med Allemand. Bra skrivet, bra andemening. Men borde korrekturlästs en extra gång.

Fosterjordnära sa...

Kommentarerna ovan innehåller visserligen högaktuella och befogade frågeställningar. Men vad har de med Robstens blogginlägg och Åkessons brev att göra? Fråga i all välmening.

Här kommer en i ämnet relevant fråga från mej: Alla redaktörer säger du Robsten..? Vid kontroll från min sida så verkar Nationell Idags redaktör Vavra Suk inte erhållit Åkessons brev.

Skicka det till NI, om inte annat kan det bli intressant i fråga om hur både SD och NI förhåller sig till att dels skicka in brevet och att publicera det.

Fler som ser det intressanta i detta?

Fosterjordnära sa...

Kommentarerna ovan innehåller visserligen högaktuella och befogade frågeställningar. Men vad har de med Robstens blogginlägg och Åkessons brev att göra? Fråga i all välmening.

Här kommer en i ämnet relevant fråga från mej: Alla redaktörer säger du Robsten..? Vid kontroll från min sida så verkar Nationell Idags redaktör Vavra Suk inte erhållit Åkessons brev.

Skicka det till NI, om inte annat kan det bli intressant i fråga om hur både SD och NI förhåller sig till att dels skicka in brevet och att publicera det.

Fler som ser det intressanta i detta?

itsweden sa...

@Fosterjordnära:
"Fler som ser det intressanta i detta?"

Ja. Fast kanske efter valet :-)
Inte så klokt att starta något äventyrligt just nu. Men visst skulle det vara intressant att se om NI då skulle ge SD en ärlig chans i tidningen. Grattis till presstödet förresten. Enormt starkt jobbat. Skulle förresten NI riskera alla prenumeranter man lyckats skrapa ihop?

Robsten sa...

Det var ju inte jag som skickade brevet Fosterjord, det var ju Jimmie. Och uppgiften att det gick ut till "landets chefredaktörer" kom från Journalisten.se. Säkert några andra blaskor också som inte fått det gissar jag på, det finns ju en del s.a.s. Ni är det ju främst inte NI som censurerar SD om vi säger så.

itsweden sa...

@Fosterjordnära:
"Ja hatten av för Vavra och hans medarbetare, en bedrift utöver det vanliga måste man väl tillstå!?"

Ja, verkligen. Att slå sig fram med tanke på det motståndet för tankarna till den första rockyfilmen.