fredag, november 09, 2007

Landsförräderi av Olofsson

Läste Jomshofs blogg i kväll. Han hade en artikel om Maud Olofsson som gjort ett uttalande som borde väcka avsky hos alla som har sina sunda vätskor i behåll. Vad sade hon? Jo detta,

" Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån".

Riktigt vad Olofsson menar är svårt att komma på. Att de svenskar som har sina rötter sedan lång tid i vårt land låg på sofflocket emedan det var invandrare av olika kulörer som arbetade och byggde upp vårt land samt kanske stod för försörjningen av ursprungsbefolkningen. En närmare förklaring är nog på sin plats. Ja, hon kanske rent av menade att vi ursprungssvenskar är lite dumma i huvudet och att det i själva verket var immigranter som har stått för alla innovationer inom näringslivet. Alla skolbarn som inte sovit sig igenom precis alla lektioner vet att hon har fel härvidlag.

Vi får nog aldrig veta riktigt vad Olofsson menar men att hon följer det politiskt korrekta spår som Reinfeldt stakade ut är helt klart. Att ett så sanslöst uttalande inte slås upp i alla medier är i sig obegripligt, det skvallrar lite om det mediala klimat vi alla lever i. Låt oss vara helt ärliga, Olofsson har inte brutit mot någon lag, hon kommer inte att bli åtalad. Däremot har hon etiskt och moraliskt gjort sig skyldig till det simplaste och fulaste landsförräderi vi kan tänka oss. Hon står moraliskt i samma klass som Wennerström och andra landsförrädare, låt oss slå fast det en gång för alla.

Länk Jomshofs artikel

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hon har den tvivelaktiga äran att kvala in i samma liga som Reinfeldt (ursvenskt är blott barbariet) och Sahlin (jag hatar allt typiskt genuint svenskt). Helt sjukt att sånt här slinker undan obemärkt.

Btw Robsten, du verkar verkligen hysa en speciellt antipati till Maud. Denna långa artikel handlar om Maud och hennes bidragstagande

Anonym sa...

http://www.fokus.se/2007/06/det-tunga-arvet/

Robsten sa...

Ja, jag har lite svårt för denna kvinna. Började efter euroomröstningen som hon ju vann. Men det var alldeles tydligt att hon inte ville vinna denna gång, hon gjorde en 180 graders sväng efter omröstningen. Därefter stod hon och grät när SD berömde henne. Hon gick till med blommor till Polens ambassad när det diskuterades övergångsregler. Det hela är så patetiskt så det är sanslöst, skolteater skulle jag kalla det för, människan är avskyvärd helt enkelt.

Anonym sa...

Tänk att denna "Pladdra" till sillhjärna sviker sina föräldrar och förfäder på detta sätt!
Detta är ett folkförräderi som får Vidkun Quisling och hans anhang att framstå som en skock diletanter och förvirrade byfånar ,på den tiden då de höll på med förräderiet mot norrmännen.Skillnaden ligger i att Quisling var en ytterst intilligent person som begick detta brott mot sina landsmän av missriktad kärlek till folket.
Tänk Er att denna pladdrande sillhjärna bara är ett hjärtslag från statsministerposten.
Det får håret att stå rätt ut i nacken!!!Tvi vale.
Den sämsta knarkludret på Sveriges gator är högt över den här skökan som glatt och villigt sällar sig till de som är fiender till svenskarna.Undrar om vad löfte hon fått i gengäld? Fri lejd för sig och sina barn? Pengar eller löften om evig skönhet och ungdom. Det sista har hon bakom sig det första har hon aldrig haft.Tvi vale,pi pi, pi,

Anonym sa...

Startade en Fb-tråd i ämnet: http://www.flashback.info/showthread.php?t=571959

Folk är inte glada:)

Robsten sa...

Sista Anonym här, hmmmm....kunde inte sagt det bättre själv;-)

Tobias Struck sa...

Robsten. Personligen undrar jag vad Olofsson och du menar med "vi svenskar". Är jag inte svensk, som har tysk farfar och litauisk/judisk/norsk farmor samt valloner i min mammas skånska släkt?

För mig är värdegemenskap, kulturellt traderad moral och individers karaktär viktigare för en nations sundhet än raslig homogenitet.

Robsten sa...

Vad Olofsson menar med ordet "svenskar" är högintressant. Vilken innebörd hon än lägger i ordet "svenskar" så blir hennes uttalande absurt. Jag skulle här inte ens behöva säga vad min tolkning av ordet är eftersom hennes uttalande blir absurt vad hon än lägger i ordet.
Fordom ansåg jag att alla som hade svenskt medborgarskap var svenskar. Jag har de sista åren övergett denna definition då den i vissa fall också blir absurd. jag lägger numera en djupare innebörd i ordet och har tvingats höja kraven allt eftersom våra politiker sänkt sina krav.
Min något ogenomtänkta definition är att man är svensk, när man bott stadigt här huvuddelen av sitt liv eller är född här. Ser Sverige som sitt fosterland, pratar svenska och anammat den svenska kulturen liksom en del av våra seder och bruk. Något ditåt, få höra din definition?

Tobias Struck sa...

Robsten. Jag ser nationen som en klubb, vars mening är att hålla samman medlemmarna inom samma rättssamhälle och rättstänkande - med mån för utveckling men intolerant mot splittring.

Motivet för en nation bör vara trygghet och framsteg för det folk som ryms inom nationen. En medborgare i Sverige bör känna ett ansvar för Sverige och söka sammanhållning med andra medborgare kring grundläggande moral. För att detta skall bli möjligt, behövs vissa gemensamma kulturella nämnare. Kulturen är nämligen värderingarnas medium. Utan en viss sentimentalitet (kalla det gärna nationalromantik) får inte det moraliska tänket fäste i själen och solidariteten mellan medborgarna blir tom.

Jag kallar den svensk som kan säga:

"Jag älskar det svenska språket, jag älskar att tala det och vårda det. Jag älskar den svenska naturen. Den minner mig om att Sverige är mitt hem och att jag skall göra det bästa av mina förutsättningar här - också genom att vårda naturen. Jag älskar det svenska folket. Jag älskar det för att det är mitt folk och för att jag vill kämpa tillsammans med det för trygghet och framsteg. Jag älskar det svenska kulturarvet. Även om jag vill förlänga det in i framtiden förnyat och vitalt, så vill jag inte förneka det eller förringa det. För utan ett kulturarv, så finns det ingen kulturframtid. Låt oss tro på möjligheten att bygga detta land starkt och fritt på rationell grund, jämlikt och jämställt, utan att för den sakens skull förfalla till andlig förskingring och relativism. Låt oss tro på godhet och sundhet, utan att för den sakens skull bli dömande mot de avvikande. Hederlighet skall stå framför yrke, ras, kön och sexualitet i vår bedömning av andra. Låt oss enas om en frihetlig och fridsinnad moral inom vårt land och låt oss enas om att vi behöver kunna kommunicera denna gemensamma moral med ett gemensamt språk och vissa gemensamma seder, högtider och traditioner!"

Citera mig gärna.

Anonym sa...

Detta inlägg fick mig att börja stortjuta Robsten.Det är så vackert och andetagande att t.o.m moberg blir grön av förtrödenhet i sin grav.Gud välsigne Dig .Gud bevare Sverige.

Robsten sa...

Absolut Anonym (men skaffa ett nick, snälla!) Som Odens företrädare utnämner jag Tobias härmed till hederssvensk, ett utnämnande du skall bära med stolthet Tobias.;-)

Tobias Struck sa...

Robsten. Tack, det gör jag.