Det befaras komma ett snöoväder till de mer befolkade delarna av vårt avlånga land. Det har varit bedrövligt med hur kollektivtrafiken hanterat oväder och snö tidigare i år, i alla fall i huvudstaden. Bussar har inte kommit, trafikanter har stått med lång näsa, tittat på klockan och bara konstaterat att den utlovade bussen helt enkelt inte kommer. Likadant med pendeltågen, det har fungerat sämre än i en riktig bananrepublik när snön fallit. Nu proklamerar SL stolt i DN att det skall bli en riktig skärpning, så här står det.
Men nu har man lärt sig en läxa.
Inför veckans befarade snöoväder har SL kallat in extrapersonal till kundtjänst och förstärkt hemsidans kapacitet.
Länk DN
4 kommentarer:
Är nyfiken på hur kollektivtrafiken fungerar vintertid i Oslo och Helsingfors. I Moskva? I Baltikum?
Jag bor i Schweiz på 800 meters höjd. Här snöar det MASSOR men snöröjningen är utmärkt. Stora plogbilar går direkt på vägarna och under dagarna kommer det massor av folk som
1. röjer bort alla vallar och transporterar bort snön
2. skottar ALLA trottoarer med snöslungor
3. skottar trappor och liknnde för hand
Jag är ofta i Stockholm och snöröjningen är ett skämt om man jämför med städerna i Schweiz.
Re: Utlandssvensk:
Det beror troligen på att snöröjning i Sverige nerprioriteras till förmån för andra saker som skattepengarna måste användas till. Socialförsäkringssystemet framför allt, p g a att allt fler munnar måste födas med den befintliga skattebasen som ej ökar.
DE resonerar som Försvaret. Har vi bara en snygg hemsida så har vi också ett bra försvar.
Att svenska försvaret krigar utomlands, och i annan makts intresse spelar ju ingen roll?!
Lite off topic, men liknelsen är slående.
Skicka en kommentar