tisdag, juni 08, 2010

Den gamla vanliga taktiken, skyll allt på skolan

I förra artikeln skrev jag om de betygsgap som finna mellan olika befolkningsgrupper. Dessa olika grupper går ju till stor del i olika skolor eftersom vi som bekant lever i ett segregerat samhälle. Nu går regeringen, i skepnad av Nyamko Sabuni till motangrepp. Så här säger hon i SvD.

Resultaten är oacceptabla. Skolorna genomför inte den politik som finns, säger Nyamko Sabuni

Vad finns det för politik då som skall åtgärda detta enorma problem? Vi läser lite längre ned i artikeln vad för politik Sabuni menar skall lösa alla problem med låga resultat för många invandrargrupper.

Enligt Sabuni gör många skolor fel när de placerar nyanlända barn i särskilda klasser utan svenskfödda elever. Och hon menar att skolorna har tillräckliga resurser, men att de är för dåliga på att rikta dem mot de elever som behöver dem bäst.

De nyanlända placeras i särskilda klasser för att de inte har den minsta chans att hänga med i den vanliga undervisningen. Vi kan tänka oss experimentet att en nyanländ invandrarelev utan att kunna ett ord svenska går direkt in i tredje klass, vad är det för genialt med det? Skulle det på något mystiskt sätt lösa problemet? En oerhört stor del av alla skolresurser går till lågpresterande elever och invandrarelever. Skulle ännu mer resurser föras över så får normalpresterande och högpresterande elever i princip sköta sin undervisning själva. Till sist klämmer en desperat Sabuni till med denna åsikt.

Det är bra att media uppmärksammar det här, så kanske skolorna också reagerar

Ridå, det gamla vanliga tricket, lägg all skuld på skolorna och lärarna. Lärarna som arbetar i de enklaviserade områdena gör ett hästjobb och är förmodligen den yrkesgrupp som arbetar hårdast av alla i vårt land just nu. De känner förmodligen sig inte speciellt uppskattade av regeringen med detta uttalande av Sabuni. Regeringen begär att lärare och skolor i princip skall trolla för att få acceptabla resultat i de enklaviserade områdena.

Jag tror inte alls Sabuni tycker det är bra att media uppmärksammar dessa resultat från många av våra skolor. Att regeringen inte kommer att reagera mot den immigrationspolitik som nåtts vägs ände, anar vi när Sabuni enligt tradition skyller allt på skolans personal. Just vid detta tillfälle var det dock fulare och falskare än vanligt att använda denna taktik. Att inte skolorna, lärarnas fackförbund och lärarna reagerar kraftigare än vad de gör förvånar mig oerhört. Vi börjar få ett väldigt olustigt debattklimat i vårt land där hela yrkesgrupper förväntas hålla tyst med hur verkligheten ser ut.

Länk SvD

10 kommentarer:

A. Einstein sa...

Skylla på varandra kan du ju hålla på med i evigheter, men ingen av dem tar upp en av de viktigaste aspekterna... RÅMATERIALET! Att komma från särk och aska och medeltiden är naturligtvis som att tävla med dagens bilar mot den första bilexemplaret som rullade ut från Fordfabriken

Sun sa...

Hur ser den genomsnittliga intelligenskvoten ut i Somalia? Ökar den när de flyttar till Sverige?

Robsten sa...

Alltså jag tror vi missar det väsentliga om vi börjar diskutera olika gruppers IQ, det är sannolikt inget vi kan göra något åt, hur den än ser ut.

Anonym sa...

Så länge skolan huvudsakligen är bemannad med kvinnor som valt yrket primärt för den myckna ledigheten, så kommer aldrig den svenska skolan att generera bra resultat.

Idag kan många lågstadielärare inte lära eleverna att läsa. Hur kan vi då anställa dem som lärare?
Jag har iden att lärare precis som läkare skall göra någon form av allmäntjänstgöring innan de får ut sin lärarbehörighet. Låt denna tjänstgöring bli 3 - 4 år.

Vi behöver regelbunden uppföljning av lärarnas kompetens. En lärare som bara flutit med kan knappast anses vara kompetent även om hon tjänstgjort i mer än tio år. Därför bör vi i slutet av varje årskurs ha standardprov och sedan jämföra vad eleverna lärt sig under det senaste året genom att jämföra resultaten på de två senaste proven. Om en lärare uppvisar dåliga resultat bör arbetsgivaren ge läraren kompletterande utbildning, ex under sommaren.

En annan viktig faktor är att lrare med utbildning inom kärnämnena bör ha högre lön än de som valt flumämnen på lärarhögskolan.

...

Anonym sa...

I själva verket har skolor med många invandrarbarn betydeligt mera resurser per barn än skolor med huvudsakligen svenska barn. Verkligheten är alltså att svenska barn diskrimineras.

Unknown sa...

till anonym som skrev citat."dag kan många lågstadielärare inte lära eleverna att läsa. Hur kan vi då anställa dem som lärare?
Jag har iden att lärare precis som läkare skall göra någon form av allmäntjänstgöring innan de får ut sin lärarbehörighet. Låt denna tjänstgöring bli 3 - 4 år."

Det är inte lärarna som skall lära sig läsa det är eleverna.Skolan är idag en kravlös dagisplats - så länge man inte inser att kraven skall ställas på eleverns dest längre kommer det att innan man kan vända på eländet. Och förresten får inte ens Nobelpristagare undervisa i skolan inte civ ing heller även om deras kunskapsnivå överstiger dagens lärare med ljusår. ta och läs Inger Enekvist böcker om den svenska skolan. Hon skriver citat. "Det går att leda en häst till vattenhålet, men vill den inte dricka är det omöjligt."

Anonym sa...

fast det värsta i det hela var Gunilla Tjernbergs kommentar "Det viktiga är inte på vilket språk man gör det", alltså på vilket språk man ska lära sig kärnämnena i skolan.

Helt otroligt måste jag säga. Jag fick läsa om det, men nej det var inget missförstånd och de flesta håller med henne. Att det endast är M och FP som är emot detta visar på hur illa ute vi är och hur viktigt det är att vi slänger ut dessa sorgliga människor från riksdagen, och helst ska de hålla sig så långt ifrån möjligheter att kunna ta beslut som rör andra människor.

Anonym sa...

"Alla riksdagspartier utom Moderaterna och Folkpartiet vill låta utlandsfödda läsa kärnämnen (matematik, engelska och svenska) på sitt modersmål."

Läsa svenska på sitt modersmål???

itsweden sa...

"Läsa svenska på sitt modersmål???"

:-)
Jag tror det handlar om grammatiken...

Anonym sa...

Jo, men det blir ju bra...
Blanda in eleverna med riktigt dåliga förutsättningar med svenskfödda elever.
Då har lärarna bara tid med dessa elever med dåliga förutsättningar.
Vilket leder till att de svenskfödda eleverna får sämre kunskaper...

Simsalabim! Rättvisa har skipats, nu har svenskarna och analfabeter m.fl. kommit närmare varandra i kunskapsnivå. Perfekt!