torsdag, juli 12, 2007

Wolodarski ställer en fråga


Ja på sin s.k. blogg ställer sig Wolodarski frågan varför väljarna enligt opinionsundersökningar flyr Alliansen som ju i alla fall vann valet 2006. Han verkar förvånad och han söker svar, ett svar som inte TEMO kan ge. Jag har dock E-postat honom och gett ett svar som rätt många kommit underfund med, Joel Malmqvist och Enn Kokk har gett glimtar av svaret. Både varför Socialdemokraterna förlorade valet och varför väljarna flyr Alliansen just nu. Svaret är enklare än du tror käre Wolodarski, en stor del av valmanskåren är snarare konservativ än liberal, de flesta väljare torde också ligga någonstans i mitten i ekonomisk politik. Min fråga till dig Wolodarski är enligt följande, är det något du inte förstår i detta? Eller tror du helt enkelt inte på detta svar? Eller är det så att svaret är otrevligt så du förtränger det?

Även jag skrev en artikel när Kokk släppte sin, denna analys att väljarna helt enkelt inte följer med på vare sig det Socialdemokratiska flumtåget eller Alliansens tokliberala tåg borde nog stå klar för intelligenta partistrateger, men sanningen är väl obehaglig kan jag tänka mig.

Länk DN och Wolodarski


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror iofs att det delvis handlar om att oppositionen alltid går bättre mellan val. Men jag håller med dig om att konservatismen är en valvinnare.

Det finns iaf en gren där konservatismen slagit igenom - skolpolitiken, som mycket väl kan ha varit det som fällde sossarna och där dom nu aviserar en förändring. Hoppas det kommer en konservativ våg även i andra frågor.

Anonym sa...

Rätt också att du säger "s.k." blogg. En blogg utan kommentarsmöjligheter är ingen blogg utan en helt vanlig hemsida. Dåligt att tidningarna håller på och definiera om "blogg" på det viset.

Robsten sa...

Ja Björklund har alltid verkat lite mer konservativ än de övriga också, kanske bara en missuppfattning, jag vet inte. Vi får väl se, tur inte Birgitta Ohlsson blev partiledare.