lördag, januari 05, 2008

Vad sysslar Rädda Barnen med?


I en reklamruta på DN så tigger Rädda Barnen pengar för att göra något mot gatuvåldet. Just gatuvåldet har ju aldrig varit Rädda Barnens specialitet, vad har Rädda Barnen tänkt göra mot detta problem? Jag surfar in på deras hemsida och hittar mycket riktigt inget handlingsprogram, de frågar dig och mig vad vi tycker. Jag har redan sagt vad jag tycker, sluta var politiskt korrekt till att börja med. Jag skrev här om när Dokument inifrån konstaterade att invandrarbarn var överrepresenterade när det gällde våld inom familjen. Rädda Barnen vägrade konsekvent att erkänna problemet, det var viktigare att vara politisk korrekt.
Dessutom har Rädda Barnen tagit politisk ställning angående de s.k. ensamkommande barnen.

Jag tog upp flera politiskt tveksamma ställningstaganden i ett E-postmeddelande till Nivert men fick ett surt svar, - tycker du inte som oss så låt bli att stödja oss då. Jepp, jag låter bli att stödja er och jag uppmanar andra att inte stödja er heller. Dessutom är det alldeles uppenbart att ni inte kan göra något att gatuvåldet i Sverige, det är rent bedrägeri att ni tigger pengar för detta ändamål. Jag gissar att dessa pengar kommer att satsas i något projekt i utlandet till slut, någon som sätter emot?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är det allt fler av dessa organisationer som säger sig företräda "positiva krafter i samhället" som har skaffat sig en agenda med politiska slagsida. Andra exempel i denna kategori är Amnesty och Röda Korset.

Anonym sa...

jag skulle helst göra som Nivert, vem det nu är, helt sluta stödja rädda barnen / röda korset etc. för som det står på rädda barnens hemsida:
[i]"Rädda Barnen omsatte 529,3 mkr under 2006. Vi finansierar vår verksamhet till drygt 52 % med insamlade medel, arv, donationer och företagssponsorer. Till det kommer medlemsavgifter och avkastning från kapital. Resten består av bidrag från SIDA, EU, Allmänna Arvsfonden m fl.[/i]

http://www.rb.se/sv/Webbservice/FragorSvar/VanligaFragor/qna41.htm

så stödjer jag ofrivilligt denna organisation genom skattesedeln.
så genom att vara skattebetalare, så borde detta ge mig rätt att påverka hur mina pengar används, precis som det borde göra med övriga skattemedel.
så genom att ge ett surt svar så går han väl rent tekniskt sett emot sina finansiärer, och då borde man ju kunna säga att han inte sköter sitt jobb och borde få kicken. (lite överdrivet kanske, men ändå)