torsdag, september 16, 2010

Så ser "kalassituationen" för SD ut


I en artikel på DN så spekuleras det över SD:s ökande opinionssiffror, detta trots den smutskastningskampanj mot partiet, som även den verifieras i artikeln. Artikeln skriven av Anders Bolling, för fram åsikten att SD:s opinionsframgångar beror på att Alliansen leder så klart i opinionsmätningarna. Striden mellan blocken är avgjord och därmed kan frågor som väljarna normalt "prioriterar ned" göra att en väljargrupp väljer att lägga sin röst på SD.  Så här uttalar sig Henrik Oscarsson i artikeln.


Det är en kalassituation för Sverigedemokraterna att många uppfattar valresultatet som avgjort. De kunde inte fått en bättre present


Det är inte uteslutet att det klara övertaget för Alliansen till viss del gynnat SD. En väljargrupp vill sannolikt att Alliansen skall regera vidare. Är detta krav tillgodosett så väljer denna grupp SD. Effekten är förmodligen marginell och kan inte förklara den mycket stora opinionsframgång som SD haft den senaste tiden.


Det Oscarsson i övrigt kallar "kalassituation" ser ut som så att SD:s torgmöten blir inställda ett efter ett p.g.a. våldsamma störningar från extrema vänsterelement som tar ut sin frustration över opinionsläget på SD. Aktivister och medlemmar från SD blir misshandlade av obskyra vänstergrupper, påhejade av det allmänna medieklimatet mot partiet. Dessutom mörkar media dessa grova övergrepp, jämför den publicitet von Arnold fått jämfört med den uppståndelse Federley erhållit (överfallet på Federley var inte ens politiskt motiverat). Dessutom pågår en enorm smutskastningskampanj mot SD av alla våra etablerade medier. Vilken underbar "kalassituation"!


Vidare så står det så här i artikeln.


Varken han eller Henrik Oscarsson anser att SD-uppgången har med samhälleliga förändringar att göra. Färska mätningar visar exempelvis att främlingsfientligheten i Sverige minskar och är lägre än den varit inför tidigare val.


Den samhälleliga förändring som ägt rum är att den politiska korrektheten spruckit i sina fogar. De mätningar som artikeln hänvisar till har presenterats starkt vinklade och de visar inte alls vad media vill påstå att de gör. Den senaste undersökningen från SOM-institutet visar att det finns en massiv motvilja hos det svenska folket mot den förda immigrationspolitiken (Länk Nyberg).


Förövrigt kan noteras den allmänna tendentiösa nivå artiklar som denna håller. Två statsvetare anser att uppgången för SD inte har med några samhällsförändringar att göra. Media gör tydligen allt för att bortförklara SD:s framgång i opinionsmätningarna, även om någon av förklaringarna faktiskt innehåller ett korn av sanning. Vad som helst är bättre för tredje statsmakten än den smärtsamma insikten att väldigt många människor tycker att vår immigrationspolitik är fel. 

Länk DN 

Länk Kristianstagsbladet Markus Nyberg

Länk Robsten "att ljuga"

16 kommentarer:

z999 sa...

Reinfeldts inställning till politiskt våld redogjorde ha för vid sitt tal i Malmö nyligen.

Då det på senaste tiden har förekommit attacker av olika slag mot Sverigedemokrater, nu senast en väldigt grov attack där man misshandlade en kandidat och rispade in ett hakkors i pannan på honom, sade Reinfeldt att han tar avstånd från hot och våld. Men han tillade samtidigt att Sverigedemokraterna knappast bör bli förvånade över de våldsamma och kränkande attacker de utsatts för.

Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.


Han anser alltså inte att det är ok men att det är något man får räkna med om man kritiserar invandringspolitiken.

z999 sa...

För er som har trott att utbildning och intelligens hör ihop...
http://www.dn.se/debatt/gor-som-i-belgien-satt-sd-i-karantan-1.1171401

z999 sa...

"Extremhögern" har ibland påpekat att riksdagspartierna kunde slås ihop i ett enda parti...
http://www.dn.se/debatt/mona-och-fredrik-ni-bor-regera-tillsammans-1.1170745

Robsten sa...

Ja jag har sett alla de här artiklarna Z. SD:s pressavdelning har skickat in genmälen till alla artiklar, hundratals de senaste veckorna, inget genmäle kommer in.

Anonym sa...

z999 said...
Håller inte med, Ohly och Expo har klart gått ut och fördömt, det har inte FR gjort. Han har avlämnat kryptiska uttalanden som kan tolkas på flera sätt.

Jag tolkar inte det som du gör.
Allemand

magnus sa...

Robsten: "En väljargrupp vill sannolikt att Alliansen skall regera vidare. Är detta krav tillgodosett så väljer denna grupp SD".

Är detta en intuitiv förklaring? Om en väljargrupp som stöder alliansen lämnar denna måste ju alliansen vara än större innan de lämnade. Dvs 50-51 procent i mätningar PLUS de som går till SD.

En gradvis förändring har ju skett sedan SVMP ledde med 8 procent.

En simplare tolkning av krympande SVMP och ökat SD är att sossar (och MP?) ser valet förlorat och därför inte rösten som så viktigt överväger att rösta SD.

Kan även finnas miljöpartister, och kanske sossar, som taktiskt väljer alliansen för att hålla SD utom vågmästarmakt.

(Att sossarna rasat beror såklart på det låga förtroendet för Mona och att de rödgröna hyser en kommunist. Där är jag säker på att vi är eniga!)

Jag kommer inte att rösta SD, och jag förklarar delvis varför här (Magnus A-kommentar), men jag vill påstå att även förnekande om positioner hos f d nazister på denna blogg (du och andra) och en del annat får mig att avstå från SD.

Du skriver som om DN-artikeln hävdar att de som hotats och skadats av s k "antirasister" ger SD men kalassituation, men de sakerna ser jag inte nämns i artikeln. Skapar du inte själv en konflikt här? Oklart om du anser att de bör nämna våldet eller inte.

Att den ohållbart höga migrationen är en förändring som orsakar SD:s siffror håller jag med om till 100 procent. Uppmätta förändringar i "främlingsfientlighet" kan bero på att man idag inte kan säga vad man kunde säga för 3-4 år sedan utan att stigmatiseras. Där tror jag att artikelförfattarna har fel -- men jag anser inte att främlingsfientlighet i meningen homogen etnicitet där biologi ingår är positivt. Dvs den som ND och (faktiskt) många SD:are har.

Robsten sa...

"Robsten: "En väljargrupp vill sannolikt att Alliansen skall regera vidare. Är detta krav tillgodosett så väljer denna grupp SD".

Är detta en intuitiv förklaring?

Det är absolut en intuitiv förklaring, som jag inte skulle satsa allt för mycket pengar på. jag har egentligen ingen aning och slutsatsen tycker jag artikelförfattarna, eller statsvetarna får stå för, det var faktisk de som förde fram den, men jag kan inte säga att de har helt fel heller på denna punkt.

Robsten sa...

Men detta tjat om nazister Magnus, jag börjar bli SÅ irriterad på det. Jag känner hundratals SDare, ingen med det minsta tillstymmelse till dragningar åt nazism. Eller liknande. Det går säkert att leta upp någon med tvivelaktigt förflutet, om man anstränger sig nog mycket, vilket en del krafter i samhället gjort. Saken är den att det går att hitta ännu fler hos M, om man skulle ansträngt sig tillräckligt mycket, vilket man INTE gjort.

Den enda riktiga nazist jag träffat, i Hörby Skåne, röstade M, klockrent. Det är den enda erfarnhet jag har av nazism.

Alltså de påstådda nazianklaghelser som Expressen, Aftonbladet och andra högt intelektuellt stånde skrifter påvisat gör att du inte röster SD, då får vi säga grattis, media har lyckats. Jag använder samma media till förtryckt dasspapper, speciellt efter den senaste tidens besinningslösa kampanj där SD inte fått ett enda genmäle på hundratals smutsiga infantila artiklar. Får inte DETTA dig att tänka till?

Nu skiter jag högaktningsfullt i denna diskussion, människor ÄR ett flockdjur och oerhört lättpåverkat, det är inget jag kan göra något åt.

Jonny sa...

Professor Christian Albrekt Larsen gjorde en undersökning om svenskarnas attityder i frågor relaterade till invandring. Resultatet var att inställningen var väldigt lik den i Danmark (de svarande fick vara anonyma och frågorna inriktade sig på de "mest problematiska invandrargrupperna"):

"Endelig kan man i stedet for at spørge til personens egen holdning spørge til det oplevede konfliktniveau, som det fremgår af figuren. Her svarer 6 pct. af svenskerne, at konflikten mellem etniske svenskere og ikkevestlige indvandrere er ’meget stor’, 48 pct. svarer ’stor’, mens kun en lille minoritet på 2 procent – ligesom i Danmark – svarer, at der ingen konflikt er.

Konklusionen er, at trods de store forskelle i mediernes og eliternes sprogbrug er befolkningernes holdninger ikke så voldsomt forskellige i Danmark og Sverige. Vel at mærke ikke, hvis de bliver spurgt anonymt og målrettet om de mest problemfyldte indvandrergrupper.

Den brutale (vil nogle mene) danske indvandrerdebat har ikke forført befolkningen til ekstreme holdninger. Og den undertrykte (vil nogle mene) svenske debat har ikke forhindret indvandrerskeptiske holdninger."

h t tp://politiken.dk/debat/analyse/1059664/svenskerne-er-ogsaa-indvandrerkritiske/

z999 sa...

Det kan bli ganska kul med en del nazi-anklagelser i media. Alltså den media som Magnus123 har förläst sig på.
Citerar från följande artikel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7766027.ab

En person som kandiderar för partiet i Borås har tidigare varit legoknekt under kriget i forna Jugoslavien.

Han ingick då i Pluton viking där en välkänd nazist även deltog.


Alla svenskar som deltog skickades till pluton viking, svenskarna är orsaken till att den kallades viking. Nazisten som expo/aftonbladet nämner var Jackie Arkelöv, ökänd nazist och adoptivbarn från Nigeria. Tidigare har man varit tvungen att ha pratat med en nazist för att bli kallad nazist. Nu räcker det tydligen med att ha ingått i samma pluton.


Jag tycker det blivit värre jämfört med valet förra året. Man uteslutar inte längre folk med kopplingar till nazism och vit makt-rörelsen, säger Expos Daniel Poohl.


Undrar vad det beror på...:-)

z999 sa...

Magnus123, om du kollar länken till aftonbladets nazianklagelser mot SD så är det ingen av dom som känns ens som att någon ansträngt sig det minsta för att få fram någon seriös anklagelse. Om jag var på samma imbecilla nivå som samtliga som kommit med nazianklagelser mot SD så kunde jag anklaga Mona Sahlin för att vara nazist eftersom Anders Klarström (SD första ordförande) hade en kort passiv sejour i nordiska rikspartiet innan han blev myndig, numera är han sosse. Jag får en bild av en sån där stolle med teflonhatt när jag läser dessa anklagelser.

Du skrev:
"men jag anser inte att främlingsfientlighet i meningen homogen etnicitet där biologi ingår är positivt. Dvs den som ND och (faktiskt) många SD:are har."

Om någon anser att det är en viktig politisk fråga med homogen etnicitet så går man inte med i SD. Du skriver som om du hade en del erfarenhet av den svenska "extremhögern" och det är då konstigt att du inte känner till att personer som vill ha homogen etnicitet anser att SD är ett värre parti än riksdagspartierna. Jag tycker att du borde känna till varför med tanke på annat du skrivit i samma inlägg.

Andreas sa...

Har det kommit in många rapporter om valfusk?

Robsten sa...

Ja, men jag vill rikta uppmärksamheten på att alla rapporter inte verkar stämma. Det KAN förekomma en del okynnesanmälningar, eller missförstånd. Detta är vi heller inte betjänta av. Sedan finns det exempel på valfusk också, som i Södertälje och på många andra ställen.

Robsten sa...

Jag utredde själv ett fall av påstått valfusk. Varken jag eller valförättaren fick fram att något fusk hade skett. Anmälan lät trovärdig, men sedan lutar jag nog ändå åt att det var en okynnesanmälan. Fan så knepigt detta mina vänner.

Robsten sa...

Sedan besökte jag en vallokal. När jag gick in kom socialdemokraternas starke man ut precis, han har varit en ikon i kommunen under 15 år. Och över SD:s kommunvalsedlar låg en moderat valsedel. Jag är fan så misstänksam på just den händelsen.

Mikael sa...

Att statsvetare uttalar sig så tendentiöst och slappt borde de få göra i egenskap av privatpersoner men inte som universitetsrepresentanter. Finns inget bevis alls för ett samband mellan vad mätningar på "främlingsfientlighet" visar och resultat för SD. Om det finns något sådant samband åligger det dem att visa upp bevis på detta.
Håller med om att det är att den politiskt korrekta fasaden som spricker som gör att allt fler och fler röstar på SD.