onsdag, juni 20, 2007

Ultima Thule var är ni?

Var inne i den största skivaffär jag vet om i alla fall, den vid T-centralen ingång från Sergels torg. Letade efter skivor av Ultima Thule, tänkte köpa någon för att stödja dem enbart, jag har bränt alla deras skivor själv. Jag hittade allt möjligt skit i hyllorna, från det bästa man kan tänka sig till det absolut sämsta som utgetts. Jag hittade t.o.m. en skiva av "Turid", den som minns henne är bara att gratulera, det var länge, länge sedan hon gav ut sin skiva. Jag hittade skivor från gamla avdankade proggare som Afzelius och Wieh, jag hittade dock inga av UT. Nu hade väl inte UT något av det bästa skivbolaget men någon skiva borde de väl ha prånglat ut, märkligt är det. Jag vet inte var UT står politiskt, dock har jag inga problem med de texter som de sjunger. De sjunger om Karoliner, Karl XII, Loke, Balder och Oden, de sjunger väl lite giftigare om dagens mediapolitrucker, de sjunger om Sverige. Jämför med hur amerikanarna sjunger och hyllar deras land så är UT ytterst modesta, varför kan inte vi sjunga om vårt land på samma sätt som amerikanarna och andra nationaliteter sjunger om deras respektive länder? Var är logiken i det hela?


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

7 kommentarer:

itsweden sa...

Jag köpte mina ultima thule skivor direkt från deras hemsida
se här

Det är trallvänlig nationalromantik i en extremt bra tappning. Att rabiata antirasister som inte har getterna på plats retar upp sig på dom är inget att förvånas över väl. Med tanke på förbjudna glassmärken med mera så vet vi väl nu att antirasisternas toleransnivå är ungefär i klass med en snedtänd knarkare.

Missa inte Hel om du gillar Ultima Thule, Ultima Thule har hjälpt dom med att ge ut skivor och lånat ut sin studio. Völund Smed är bra också och Åke Bylund med Mörbyligan. Den sistnämnde har gjort flera jätteroliga satirer.

Robsten sa...

Bylund har jag lyssnat lite på, de låtar jag lyssnade på var dock alldeles för "balladaktiga" för mig, gillar det lite mer rockigare tempot.
är det inte Völund Smed som har ett prov på Ultimas hemsida? Skall kolla, låten man får lyssna gratis på där är helt OK. Hel har jag inte lyssnat på, kanske får göra en sökning på Pirate Bay då;-)

Robsten sa...

Nä det var låten "nidhöggs vrede" med gruppen som har samma namn.
Länk

itsweden sa...

Robsten:
"Bylund har jag lyssnat lite på, de låtar jag lyssnade på var dock alldeles för "balladaktiga" för mig, gillar det lite mer rockigare tempot."

Samma här, men låten "godare än dig" har en så träffsäker text.

"är det inte Völund Smed som har ett prov på Ultimas hemsida?"

Nä.

"Skall kolla, låten man får lyssna gratis på där är helt OK. Hel har jag inte lyssnat på, kanske får göra en sökning på Pirate Bay då;-)"

Jag har några cd's med dom. Dom är inte lika bra som ultima thule enligt mig men jag gillar deras låtar ändå. Det är inte riktigt lika mycket nationalromatik och påläst historia som hos thule.

Robsten sa...

Nä, jag tror en av medlemmarna har en akademiker till bror som läst mycket historia och hjälp dem en del med den biten.

itsweden sa...

"Nä, jag tror en av medlemmarna har en akademiker till bror som läst mycket historia och hjälp dem en del med den biten."

Det stämmer.

Robsten sa...

Har laddat ner och lyssnat på "Hel", inte så tokiga, lite mer poetiskt text. Basgångarna är typiskt hårdrock, detta med kvinnlig sång är ganska intressant, kul!