tisdag, juni 19, 2007

Svar till nyliberalismen

I föregående artikel så svarade jag Elias som framförde en vision av ett nyliberalt samhälle, ett samhälle med fri arbetskraftsinvandring och mycket låga löner för okvalificerade arbeten som outbildade afrikaner förmodligen skulle slava med. Jag känner direkt att detta är ett samhälle jag inte vill leva i, jag vill inte att Sverige som nation skall utvecklas åt det hållet. Signaturen Elias tar USA som ett exempel. Det finns säkert stora fördelar i denna stora nation och många människor lever mycket bra där. Vi är ett annat land menar jag och vi skall inte kopiera något annat land, vissa delar kan vi med fördel kopiera, som t.ex. Finlands flyktingpolitik. Här nedan publicerar jag mitt svar till Elias så jag slipper skriva om det, jag har trots allt semester ;-)

USA pågår väl en stor och häftig debatt om invandringen, som vi inte hör mycket av här. De bygger i princip en mur mot Mexico för att hindra flyktingströmmen.
Jag vill ändå inte ha det som i USA, (även där pågår en strukturomvandling) jag vill inte ha etniska enklaver. USA är ju ett invandringsland "by default" vilket Sverige INTE är.
Säg att den där miljonen som du pratar om kommer (den har faktiskt redan kommit, en 70 % är arbetslösa skulle jag tro) vi avreglerar arbetsmarkanden och transfereringssystemen (dessa kommer inte gå att ha kvar, det är uppnbart då hela världen skulle vilja ta del av dem) en halv miljon får jobb (en MYCKET optimistisk prognos jag absolut INTE tror på, men i alla fall) alltså har vi en halv miljon arbetslösa. Vi fortsätter och är optimistiska och beräknar att 300,000 flyttar vidare i sin jakt på jobb. Kvar har vi då 200,000 som lever i värsta slum och en del av dessa ägnar sig åt brottslighet. Jag vill helt enkelt inte ha det så. Runt Danderyd skulle de bygga murar för att stänga ut "pöbeln", de skulle tjäna pengar på de låga lönenivåerna samtidigt som de skulle bygga murar och anställa vakter för att hålla sig själv säkra.
NEJ TACK! Jag gillar vårt land som det är, jag vill inte ha reservat där man kan bo tryggt bakom murar och vaktbolag, där resten av nationen förvandlas till ett slumområde. NEJ TACK återigen.

Ni kanske tror att detta framtidsscenario är helt taget ur luften, ett scenario med enlaver av rika människor omgärdade av murar och vaktbolag, ett samhälle där kriminalitet och slum härskar utanför murarna, så är det inte. För några år sedan surfade jag in på institutet för psykologiskt försvar där de med all tänkvärd fantasi målade upp detta framtidsscenario. Jag lade upp sidorna på min hårddisk. Tyvärr kraschade datorn när jag lekte lite för mycket med den så allt försvann och jag har inte lyckats hitta sidorna igen, eller så har institutet klokt nog tagit bort sidorna för allmänheten.
Lever vi i en demokrati skall alla få säga sitt om hur framtidens Sverige skall se ut, min åsikt är solklar, jag VILL INTE HA DET SÅ! Andra som tycker som jag om hur framtiden skall se ut måste göra sin röst hörd, bråka och protestera, annars står vi inför fullbordat faktum en dag. Det spelar egentligen ingen roll om era barn kommer att leva innanför eller utanför murarna, det är en nation och ett samhälle jag inte vill ha, inte under några villkor. Jag vill ha Sverige som en enhetlig nation där det naturligtvis finns skillnader och klyftor beroende på arbetsprestation och intresse, men i grunden EN nation. Om en majoritet av Sveriges befolkning inte vill ha den nyliberala varianten så måste politiker och andra makthavare böja sig för folkviljan, annars är det vår förbannade plikt att tvinga dem till det.


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

Inga kommentarer: