fredag, december 11, 2009

Två korta kommentarer

I DN läser jag att ett kurdiskt parti har blivit förbjuden av Turkiets författningsdomstol. Tyvärr jublar jag invärtes, samtidigt som jag skäms. Jag unnar verkligen kurderna ett eget parti och jag har absolut inget emot att de har ett parti där de driver sina egna frågor, det är en grundläggande demokratisk rättighet. Just därför skäms jag över att jag faktiskt jublande inombords när jag läste artikeln. Samtidigt omöjliggör det Turkiets medlemskap i EU enligt allt sunt förnuft, just därför jublade jag.

Jag läser i SvD om en man som tydligen har det konstiga namnet Tiger Woods. Denna Woods kan omöjligt visa sig på en golfbana under 2010 enligt journalisten Thomas Tynander. Jag antar att denne Woods då brutit ett ben eller en arm så han inte kan putta den lilla vita bollen i de där små hålen. Jag hoppas verkligen att Woods frisknar till så han kan utöva sin märkliga fritidssyssla att putta omkring bollen. Han kan förmodligen ändå utöva sitt yrke som måste vara mycket viktigt då det skrivs så mycket om honom, och ändå gäller tydligen alla skriverier bara hans egenartade fritidssyssla. Vi håller verkligen tummarna för att denna omtalade Woods återkommer med full kraft till sitt yrke vare sig det är politiken eller näringslivet. Tids nog kommer Woods att kunna ägna sig åt detta puttande och svingande också, men arbetet och familjen är ju trots allt viktigast. Ibland så tror jag att tidningarna tappat all prioritering mellan arbete och fritid.

Länk DN

Länk SvD

19 kommentarer:

Anonym sa...

Senaste dagarna har turkarna i massor attackerat kurder i större städer, lynch är en del av vardagen numera. Hatet är så gått som 100%'ig.. Det är ganska vidrigt att höra att man jublar..

Turkarna hör varken till Europa eller mänskligheten!. En "nation" av barbarer, skapade av "turkificierade" greker, kosovo albaner, bosnier, cyprioeter, georgier, armenier, pontus, och alla de mindre nationer som är glömda i Anatolien. Gämför deras utseende idag med deras förfäder i Mellersta Asien så kommer du nog att förstå vad jag menar!

Robsten sa...

Jag jublade enkom för att det blir svårare för typer som Reinfeldt att propagera för ett Turkiskt medlemskap. jag tyckte jag var tydlig på den punkten

Unknown sa...

Att muslimer har politiska partier betyder inte att de är på något ända sätt demokratiska.

Demokrati existerar inte i en hjärna som är infekterad med islam, så egentligen behöver de ju inte ha partier alls, det räcker gott med deras moskéer, och en imam som talar om för dem vad de ska tänka.

Det är också ett argument mot att ta med Turkiet i EU.

Anonym sa...

Det är märkligt att hur vulgärprimitiva åsikter luftas här. De brutala och rasistiska delen av kurderna har aldrig bidragit till Turkiets existens, de har bara parasiterat sig på Turkiet och dess folk. Dessa rasister har alltid försökt sabotera samspelet och vänskapet mellan turkar och kurder för att göra egna vinningar. Dessa aggressiva, rasistiska delen av kurder vill gärna se till att det aldrig blir någon vänskap mellan de två folken.

Åk till Turkiet och se själv, ett sekulariserat, modernt land som har en enorm stark ekonomi och framtid. Turkiet, trots dessa rasistiska primitiva kurder och övriga fiender kommer att klara sig i all framtid.

Anonym sa...

Just precis Turkiet består av många små etniska grupper, konstigt nog så är det vissa kurder som känner sig tryckta och inte samtliga kurdiska och övriga minoritets grupperna i Turkiet. Jag är själv Grekturk och har aldrig kännt mig utanför samhället eller tryckt på något sätt i Turkiet som jag gör i Sverige. jag tycker att det ska finnas partier som för dem olika folkgruppernas talan, dock är jag emot ett parti (DTP)som har rasistiska åsiker och ett samröre med ett terrorist organisation som attackerar dem civila befolkningen. Ps. Turkiet behöver inte EU, utan EU behöver Turkiet.

MS sa...

"Ps. Turkiet behöver inte EU, utan EU behöver Turkiet."

Nej, det behöver vi inte. Turkiet är inget europeiskt land utan räknas rent geografiskt till Mellanöstern och därför ska dom inte bli medlemmar. Ett brett samarbete är helt ok men Turkiet hör inte hemma i EU.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Nej tack till islamistiska länder i EU!

Yaser sa...

Era simpla och ynkliga jävlar, hur kan ni sitta hemma i era fina trygga värld och säga att Turkiet inte förtrycker kurder.
"konstigt nog så är det vissa kurder som känner sig tryckta och inte samtliga kurdiska och övriga minoritets grupper i Turkiet" skämtar du eller? Vågar du ta utmaningen och åka till Turkiet och säga att du är halv turk och halv grek men att du känner dig som grek och inte turk och att turkarna borde respektera detta?
Jag lovar dig det blir hängning på dig.
Varför vissa kurder inte klagar är just att de har en vinning av detta, antingen jobbar dom som "Jahs" vilket innebär att dom som krigar mot kurder för pengar och den andra delen av dessa har enorma hotell och restauranger vid kusten, vem bryr sig om den fattige kurden då?
Jag bryr mig inte om politik, men kom inte och säg att kurder har det bra i Turkiet. Jag skiter i EU och allt annat politisk bullshit, jag tänker på alla som har fått sina hem nedbrända(min familj) och alla mödrar som fått begrava sina söner, för att de inte fick prata kurdiska och bära kurdiska namn.
Tänka bara tanken att ingen i Sverige får heta Svensson, Andersson eller Pettersson? och vi ska prata Finska för svenskar finns inte! och då pratar vi inte om 9 miljoner utan 40 miljoner.

Fy fan för fega jävlar.

Judarna blev aldrig gasade av Hitler, Palestina finns inte och inte heller palestinier, Nepal tillhör Kina och massmorden i Rwanda e bara påhitt..

Anonym sa...

Det är väl kurderna i östra Turkiet som attackerat samt vandaliserat en masse.
I staden Izmir så vart det lynchstämning mot några i DTP konvojen som trakasserade flanörer och på tillbakavägen så körde två av bilarna på demonstranterna som samlats.
http://www.youtube.com/watch?v=S9MzHXoPrMY&feature=related

Jag hoppas även jag att Turkiet inte kommer med i schizofrena EU (svårt att dra sig ur för Sveriges del) samt att polisers makt att ta till vapen återinförs i Turkiet mot våldsamma demonstranter precis som i Frankrike , Italien samt i Sverige.

Och vill även påpeka att Turkiet inte har någon nationalism baserat på ras eller religion.
Tänk Schweiz fast utan katolsk fascism.
Tänk USA utan raslagarna och sedermera herrefolks mentaliteten gentemot övriga världen.

Turkar är ett hårt arbetande folk som har klarat sig alldeles utmärkt utan EU hittils jämfört med bidragstagarna (Ni vet vilka) i samarbetet/unionen.

Tack för tiden.

Anonym sa...

Yaser , du har precis utmärkt dig som kvällens nyttiga idiot.

Nepal tillhör inte Kina.

När din familjs hus brändes ner , stod grannarnas hus kvar ? Kan det inte ha vart en byfrände som brände ner Ert hus p g a heders/hämnds kulturen ?
Vet flera fall med liknande snyfthistorier för att få uppehåll i Sverige.
Likheten med finska, Sverige och 40 miljoner .....
Vad menade du ?

Anonym sa...

Vadå 'kurder'. Alla 'vet' ju att det inte finns några svenskar eftersom det strömmat in folk från alla kulturer i alla tider.

Så vad fan är kurder? Ett isolerat halvdjur till folk som pippat kusiner i tusen år? De tror jag inte.

Inse fakta - begreppet etnicitet existerar inte. Finns det inga svenskar finns heller inga kurder.

Och vad ska de då med ett eget land till? Det har ju inte vi 'svenskar'.

Anonym sa...

Vadå 'kurder'. Alla 'vet' ju att det inte finns några svenskar eftersom det strömmat in folk från alla kulturer i alla tider.

Så vad fan är kurder? Ett isolerat halvdjur till folk som pippat kusiner i tusen år? De tror jag inte.

Inse fakta - begreppet etnicitet existerar inte. Finns det inga svenskar finns heller inga kurder.

Och vad ska de då med ett eget land till? Det har ju inte vi 'svenskar'.

Yaser sa...

Hade det varit bättre om jag skrev Tibet? Hade du då inte kommenterat? Du kommenterade endast för att du vet att jag har skrivit "fel", men allt annat jag skrev och påstod har du inte nått emot? alltså har jag rätt eller du blundar för det för det berör inte dig? Simpelt och enkelt knep för att se vem som är idioten.

Vi bodde vid foten av ett berg med 300 får och 200 getter, helt själva utan grannar.
Vi fick besök av MIT turkiska special polisen, de knackade på dörren och sa att vi har 1 timme på oss ta våra saker, vi fick 40 min. Allt detta för att dom misstänkte att vi stöttade PKK Efter det hade vi inte ett skit kvar.

Uppehållstillstånd med snyfthistorier behövdes inte, vi kom till Sverige med Uppehållstillstånd och en massa annat. Som jag än idag tackar Sverige för. Sverige är ett underbart land.

40 miljoner kurder tänker jag.

Robsten sa...

"Turkiet, trots dessa rasistiska primitiva kurder och övriga fiender kommer att klara sig i all framtid."

Även primitiva folk har rätt till ett eget parti, om de nu är så primitiva lär de inte få majoritet.

"Turkiet behöver inte EU, utan EU behöver Turkiet."

Bullshit.

-"Så vad fan är kurder? Ett isolerat halvdjur till folk som pippat kusiner i tusen år? De tror jag inte."

Nä, det tror jag inte, jag tror ni är ett folk med en kultur och etnicitet, som ni säkert kan vara stolta över. Nu byter jag ut detta mot svenskar, varning. Precis som vi svenskar, som också har en etnicitet och kultur VI kan vara stolta över.

-"äckliga svennar."

Yes, vi är äckliga så kom inte hit.

Anonym sa...

Öst Turkiet är varken kurdiskt eller turkiskt. Det var armeniskt i 4000 år ända till 1915 som hände folkmord på armenier av turkar med hjälp av kurder. Turkar lovade kurder den tiden att överta armeniska landet om kurderna skulle hjälpa de att utrota det armeniska folket. Kurderna gjorde det men turkarna svek de och då började problemet.
Kurderna har bäddat för det och bollen är rund.
Noubar är armenier

Sancak Beyi Emre sa...

Hade du varit ett gram kunnig hade du insett att DTP:s nedstängning inte utgör något hinder för EU medlemskap. ETA:s politiska partier har stängts ner i Spanien, varför kan inte PKK:s parti stängas ?

Utan Turkiet så skulle gasen som värmer upp stora delar av Europa på vintern kosta jätte mycket, bara för att nämna något.... Exporter till Öst/mellanöstern kosta för mycket för att vara gynnsam...

Sen undrar jag vad du har emot Turkar ? Kom inte hit ? Arbetskraftsinvandringen, minns du den ? När turkarna togs emot med orkestrar och cermonier ?

Idiot, lägg ner fobin och se saker för vad dem är...

PS:
Anonyom, för osmanska riket fanns inte... Rom fanns inte heller ? Berättigar de anspråk för Turkiet på gammal Osmansk mark ?

Emre

Emre

Anonym sa...

Hej Ms

Hur är det med kunskaperna i geografi? EU medlemmen Cypern, finns den i europa?

Gustaf Janson sa...

Intressanta kommentarer från främst anonym #1, #4 och #5. Till att börja med skall jag kanske informera om jag bor i Turkiet, men är etnisk svensk. Nyheter om förbudet mot DTP är överallt här, i TV och i tidningar. Man har angivit som skäl att partiet har mycket nära samarbete med den kurdiska terrororganisationen PKK, vilket sannolikt har en sanningsbakgrund.

Anonym #1 verkar ha hämtat sina åsikter från någon kurdproducerad propagandapamflett. Som jag ser det här på plats i landet förekommer inget av det som personen påstår. Då ligger anonym #4 betydligt närmare sanningen. För övrigt håller jag med dom som inte tycker Turkiet skall bli medlemmar i EU. Räcker ju med att titta på Sverige så förstår man varför det är en jävligt dålig idé

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg