Alla har säkert läst eller hört om Försvarets materielverks beställning av finska militära fordon. Först blev affären uppmärksammad för att direktörer i det finska företaget Patria blev misstänka för mutbrott. Sedan visade det sig att ett åtminstone delvis svenskt företag, Hägglunds tillverkade liknande typ av fordon. Så här står det i både DN och SvD som har samma text i denna artikel.
Försvarets materielverk (FMV) gjorde för två år sedan bedömningen att BAE Systems Hägglunds terrängfordon var de enda som klarade försvarets krav. Trots det har FMV rekommenderat att fordonen köps av finska konkurrenten Patria, en upphandling som Hägglunds överklagat till länsrätten i Stockholm.
Om de finska fordonen beställs så innebär det att 300 svenska arbetare förlorar jobben. Detta måste vara rena vansinnet, snudd på nationell masochism. Även om de finska fordonen skulle vara marginellt bättre så förlorar Sverige som nation på att köpa fordonen utomlands, vilket får till följd att vi får lägga ned vår försvarsindustri, friställa personalen på företaget som får gå på A-kassa.
Denna affär visar att regeringens politik på detta område är förödande för vårt land. Att köpa det materiel som möjligtvis bedöms som bäst utomlands, när vi har likvärdigt materiel inom landet försvagar vårt land totalt sett. Obskyra principer om att få det bästa kontraktet var det än är gör att vi på lång sikt utarmar vårt land, vilket i så fall blir ett lättare mål för illasinnade krafter i alla fall. Man anar att det är några dunkla principer om global marknad och fri konkurrens som förblindat regering och riksdag. Jag börjar bli trött denna överdrivna principiella policy som är en ren förlustaffär nationellt sett. Är Reinfeldt och övriga regeringen verkligen så dumma att de tror att USA någonsin skulle köpa t.ex. det svenska JAS-planet även om det skulle visa sig marginellt bättre än ett amerikanskt dito?
Länk DN
Länk SvD
16 kommentarer:
tja kustbevakningen (som tydligen har hur mycket stålars som helst)har beställt ett gäng nya fartyg, modell större, från rumänien. ingen ska komma gnällades i EU att sverige håller på med protektionism, jajamensan
ganska ruttet uppförande av stat när den svenska arbetsmarknaden darrar
mvh robban
Protektionism ar kanske inte den basta anledningen att kopa fordon.
Daremot det faktum att SEP ar billigare (med royalty), modernare, ger mer skydd och ar varldsledande inom hybridteknik gor att vi bor fundera over vad tusan FMV haller pa med.
Ja du kosmopolit, ang royalty: Bättre en fågel i handen... Om nu BAE trodde så stenhårt på framgången hos sitt fordon borde ge rabatt motsvarande royaltyn redan nu.
Hade inte Hagglunds trott pa sitt fordon sa hade dom inte betalat det senaste arets utveckling ur egen ficka ;)
Om Hagglunds betalade Royalty pengarna redan nu skulle det vara exakt samma sak som att ge staten ett gratis lan. Att inte ge gratis lan handlar inte om bristande tilltro, det handlar om pengar.
FMV rekommenderar att man köper en produkt som är utprovad och i tillverkning. SEP finns f n inte ens som demoprodukt. Britterna och svenska FMV hoppade av SEP-projektet efter att under 15 år lagt ner en miljard på något som man till slut insåg var alldeles för osäkert.
Att BAE ändå valde att fortsätta är deras sak. Nu hotar de med att avskeda 300 anställda och meningen är väl att regeringen skall pressas till att ändra i kravspecifikationen och ge ordern till BAE och deras minst sagt osäkra projekt.
@ Lasse
SEP finns ju visst som demoprodukt, dessutom i 3 varianter. Två av dessa varianter är funktionstestade av FMV på samma sätt som man funktionstestat Patrias fordon, dvs i testkörningar.
@Anonym och Kosmopolit
Royaltyn handlar om att FMV äger procentandelar av SEP som produkt och sitter på patenten för vissa teknologier i den eftersom man investerat 1 Miljard i utvecklingen av produkten. Och enligt avtalen mellan FMV och Hägglunds så ska FMV få en rätt stor ersättning i Royalty för varje tillverkat fordon, även om de själva köper dem.
Allt detta har man kunnat läsa om löpande i åratal i FMVs egen mycket informativa tidning PROTEC
Och vad tusan ska man ha dessa fordon till när det svenska försvaret ändå ska läggas ner inom ett år?
Visst: vansinne!
Suzanne
@Rasmus, tack för info. Men det är fortfarande inte alldeles självklart att FM skall köpa "svenskt".
Upphandlingen har inte gått rätt till. Förmodligen har finnarns smörjt inköparna det är mycket vanligt. Den som trodde att Jas utorna inte fanns tänk igen. Detta är kotym när det gäller såna här affärer.
@Lasse
Vi skall ha samma policy som andra jämförbara länder. Vid likvärdiga produkter skall vi absolut köpa svenskt. Är den svenska produkten betydligt sämre och omodernare blir det svårt att motivera ett svenskt inköp.
Skulle finnarna i motsvarande situation köpa svenskt? Skulle inte tro det, då skall väl inte vi heller göra det.
Det viktigaste är att FM får ett bra fordon, sedan må det ha tillverkats i Kina. Nationalistiska hänsyn borde bara spela roll när produkterna är absolut likvärdiga.
Jag har tillbringat så lång tid med patgb 203 att jag vet att Patria gör fordon som man får stort förtroende för, dvs man vet vad man har. Med BAE/Hägglunds vet man inte vad man får till slut.
Jag kan nästan ingenting om sådant här men så pass mycket tro jag mig förstå att Danmark och Norge är grannländer och Finland är ett broderland och därför föredrar jag vapenhandel med Finland framför Kina eller Sudiarbien el. likn.
Vi i Norden skall hålla ihop tycker jag för EU håller knappt ihop sig självt i många avseenden. En vacker dag kanske vi behöver varann mer än vi någonsin kunnat ana.
Lite information:
Hägglunds har bland annat exporterat:
CV90 för 21,7 miljarder (till 5 länder).
Bandvagnar för 17,6 miljarder ( till 42 länder)
Åter betalt alla ”bidrag till den skyddade verkstaden” med råge.
110% för CV90 och 170% på bandvagnar.
Denna industri skall nu tvingas att lägga ned för att FMV ändrar sina krav (under pågående upphandling).
Nu är det ett annat fordon som väljs.
Och enligt BAEs leding kommer inga mer satsningar i Sverige. Vilket leder till att industrin troligen läggsned istället för att utvecklas vidare.
Som svensk känns detta mycket konstigt
Erik
Varför välja SEP?
Man ska inte köpa SEP för att stödja svensk industri eller minska arbetslösheten. Man ska köpa SEP för att det är ett mycket bättre och billigare fordonssystem
Anledningen till att SEP anses dyr, när den i värkligheten är billigare än konkurrerande fordon är att FMV tagit med NRE kostnad, dvs utvecklingskostnaden i priset.
AMV, 113 fordon 2,6 miljarder = 23 miljoner st.
SEP, 113 fordon 3,6 miljarder, varvid en extra miljard i NRE(Elhybrid drivlina)räknas med i detta belopp, dvs 113 SEP = 2,6 miljarder, 23 miljoner st. Detta är den initiella kostnaden, vilket är högt pga SEPs modulsystem, men vilket gör att det i slutändan när man har de olika varianterna får ett mycket billigare system på sikt.
Det säjs även att SEP förlorade på prestanda, detta är helt fantastiskt påstående som är 100% felaktigt. Jag kan ta det absolut viktigaste egenskaperna och jämföra:
Skydd:
AMV klarar STANAG 3a/b och som option 4a/b innan fordonet når maxvikt, men drivlinan ligger helt öppen vilket påpekats tidigare. SEP klarar STANAG 4a/b i standardutförande och har pga sin låga vikt möjlighet att öka över nu satta STANAG normer till 12 resp 15 kg mina.
SEP kan utrustas med div olika RPG-7 skydd, bla aktiva och elektriska som slår ut mot kommande projektiler. Se tex film på youtube.
SEP skyddar viktiga komponenter i drivlinan för att fordonet skall kunna framföras bort från en minsprängning följt av ett bakhåll. AMV har inga skydd för för tex drivlina.
Mobilitet:
AMV har svängradie på 23m, SEP 16m, detta var ett av de krav FMV drev mkt hårt och sedan släppte på. Just svängradie har varit ett mycket stort problem i Irak bla när dessa fordon inte kan följa vanlig stadskörning utan måste stanna och ta om. Mycket farligt pga tiden i hotområde ökar och ett stillastående fordon är mycket lätta att träffa.
SEP har också pga detta den sk pivotsvängen vilket gör att den kan göra en 180° på fläcken vilken skall användas i sådana miljöer där hot plötsligt uppenbarar sig framför fordonet.
SEP har Nivåreglering för minsäkert läge vilket ökar den redan extremt höga markfrigången till ca 700 mm!!
SEP har längre fjädringsväg vilket ger bättre framkomlighet.
SEP har 4ton lägre vikt med samma skydd och utrustning.
SEP är 1,5 m kortare.
Lastkapacitet:
SEP väger utan last och skydd ca 12ton, AMV 16 ton. detta betyder att SEP kan ha 4 ton mer i lastvikt och skydd vilket nämnts tidigare. Detta gör att med samma skydd och utrustning kommer fordonet alltså att väga 4 ton mindre vilket ger betyderligt lägre bränsleförbrukning, mycket bättre framkomlighet, bättre komfort, högre hastighet, mindre slitage, mm.
I Irak och Afghanistan där man kör på mjuka underlag som sand och sten kommer vikten att vara avgörande för framkomligheten. SEP kommer att göra ett mycket bättre jobb där, och i liknade miljöer.
Jag hoppas alla förstår att det FMV och regeringen gör just nu är att de väljer kortsiktigt sparande som kommer att ge döda och lemlästade svenska soldater eller ett Bra fordonsystem för framtiden som kostar lite mer i initialskedet.
Skriven i Nyteknik
Tack för en utförlig redogörelse för fordonen anonym.
Hej ser fram i mot en ny kommentar anående det senaste från Ekot
” Experter vid Försvarets materielverk (FMV) fann att bara ett militärfordon klarade försvarets krav vid upphandlingen. Men experterna plockades bort och FMV valde fordon från ett annat företag.”
”Efter att experterna plockats bort gjorde annan personal vid FMV en utvärdering av de anbud som kommit in. Så sent som i januari kom även de fram till att Hägglunds var bäst. Trots det beslutade FMV i juni att välja fordon från Patria.”
Debatt bla på Svd
Skicka en kommentar